måndag 19 april 2010

Gräsmatteguld

Vi ansade vår malätna berså. Klippte skägget som hade vuxit långt ut på gräsmattan.



I ögonvrån glittrade det till. Som av guld. Gräsmatteguld!



En liten tapper klunga vivor. Små guldklimpar som dyker up i gräsmattan varje vår. I alltmer minskande skara, men dock... Trogna små guldgula gräsmatteboende.



För en stund sedan gick jag ut för att inspektera. Försäkra mig om att vivorna mådde väl och att inget styggt knaprat på det gula.



Det har varit frost i natt. Vivorna såg tufsiga, våta och kalla ut. Men otuggade. Jag hoppas att solen snart når fram till den lilla klungan, värmer, tröstar och torkar upp. Ni ska lysa upp under lång tid, små vivor.




Och bersåns är fortfarande ful - men välansad! 


God morgon säger

Skogseva


6 kommentarer:

  1. Oj ! Redan gullvivor :o det var tidigt och vackert :) längtar tills de kommer häruppe !

    SvaraRadera
  2. Hannzoo: Njaaee...Inte Primula veris utan snarare Primula vulgaris.
    Kram säger din besserwisser till mormor

    SvaraRadera
  3. Hillevissan: Tack snälla. Me glad!

    SvaraRadera
  4. Haha farmor ska det vara ! Hälsar din besserwisser till SONdotter :p haha

    SvaraRadera
  5. Hannzooo: Ja, ja, ja... din messerschmitt!!
    Puss o kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!