söndag 11 april 2010

En bil kommer lastad..

..med åttiotvå plantor som ska fylla ett stort tomrum.



Trettiosex nävor Geranium phaeum "Album",



trettiosex nävor Geranium clarkei "Kashmir white"




och fem gräsplantor Miscanthus sinensis "Morning light".


Rabatten förbereddes under mycket diskuterande hur man bäst delade in den i fem lika stora fält. Jag som är praktisk ville helst mäta rabattens omkrets och dela med fem medan käre maken skulle använda sig av den högre matematiken. Det var tal om pi, radie, diameter och annat obegripligt. Det slutade med att jag gjorde det på mitt sätt, dividerade omkretsen med fem, spände snöre från mittpunkten nämligen trädet stam och delade in rabatten i fem lika stora tårtbitar.



Bilden ljuger - tårtbitarna är lika stora! Gräsplantorna är utplacerade.


Och här har nävorna fått en preliminär placering. Efter att ha planterat i tre av tårtbitarna var min handflata flådd och jag var tvungen att be käre maken om hjälp. Visst har vi fräst rabatten och jordförbättrat, men det hjälper liksom inte i vår jord. Den är tuff, stenig, lerig och motsträvig.


Ni ser förmodligen inte heller att här är färdigplanterat,



men det är det - och vattnat också!

Väx nu små plantor och gläd oss till sommaren med några vita blommor!


God middag önskar

Skogseva


(De vackra blombilderna och gräsbilden är lånade.)

4 kommentarer:

  1. Åh, vilken lyx att köpa så många plantor på en gång.
    Och vilken lycka!
    Och så vackert det kommer att bli!
    Kramar
    från en lätt avundsjuk Eva

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva: Visst är det lyx! Sparade pengar som jag skulle kunna köpa nya tröjor och skor för - men jag går gärna i gamla paltor här hemma, har ju liksom inget behov längre av att vara "fin" när jag inte arbetar. Nu när plantorna är "jordade" kan jag känna lycka men det var ärligt talat ett mindre h-e att få dem i jorden. Tycker fasaner om små nävor? Tocken har nämligen fattat tycke för vår trädgård och skriker ilsket om jag är ute och han inte kommer åt de sista av solrosfröna på marken.. Vi får kanske fortsätta att lägga ut frön för att blidka honom.
    Kramar från en väldigt trött Eva

    SvaraRadera
  3. Härligt att se att säsongen är är igång. I påskas var marken frusen och snötäckt i min trädgård på landet, men nu tror jag att det börjar dra ihop sig för vår-arbeten.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Fröken Dill: Ja även på dina nordliga breddgrader borde jorden vara hanterlig nu. För tidigt kanske med sådd, men definitivt dags att bestämma sig för vad man vill ha sitt trädgårdsland/lådor. Citronverbenan kan man tänka sig att stoppa ner i ett soligt hörn om man bara kommer ihåg att plocka upp den på hösten. Potatis ska vi odla för första gången i år. Fem, sex potatis lagom till två middagar. Vi vill inte locka hit vildsvinen nämligen...
    Trevligt att du ger dig tid att kommentera, tycker Skogseva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!