torsdag 8 april 2010

Närbilder


Jag tycker hjärtinnerligt illa om gulliga trädgårdsmålningar där allting är vackert, välansat, rikblommande, friskt och grönt. Den sortens gullegulltavlor som visas flitigt under påskveckan, företrädesvis i östra delen av vårt landskap. Jag avskyr den sortens trädgårds"konst" som i det perfekta blommiga har en ditmålad dekorativa kvinnan, som leende går runt i det ormfria paradiset med den eviga korgen, tänkt att plocka blommor i, på sin arm. Stråhatten med långa fladdrande (sommarbris) band, som kvinnan har på huvudet (kvar trots brisen) ger mig avsmaksrysningar. 

En blomma som säkert finns i den falska målade idyllen är tusenskönan. Som en av vårens första står hon där och blommar med hakan mot marken. Oljemålningen är antagligen full av tusenskönor (lätta att måla)...



..som kvinnan med stråhatten sätter sin nakna fot på utan att överhuvud taget notera deras existens.






Lika säkert är att den så kallade konstnären, troligtvis en kvinna, tycker att humlesurr är gulligt och rart. Hon placerar en humla (lätt att måla) någonstans i sitt rosenskimrande motiv.





Men tro för all del inte att hon på sin tavla visar verkligheten som den är nu heller. En humla så full av kvalster att den nästan inte kan lyfta finns inte i idyllen. Den förljugna. Ty i den finns bara friska rosor och fladdrande hattband...





God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Det var det värsta jag sett!
    Jag lider med igelkottarna, när jag ser deras mängd av ohyra. Men inte trodde jag väl, att humlor fick kvalster misstänkt likt fästingar.
    Stackars liten. Det kan inte vara lätt att vara humla. Om man inte fryser ihjäl blir man uppäten.

    Som vanligt suveräna foton, om än avslöjande sanningar jag gärna varit okunnig om. Jag föredrar sagan om obekymrat, surrande humlor i paradiset.

    Kramar från en desillusionerad Eva i sitt förljugna paradis.

    SvaraRadera
  2. wow,, vilka bilder! tänk att man ser ohyran på humlan sååå tydligt!
    kram Kamilla

    SvaraRadera
  3. Prästgårdseva: Jag har dessvärre sett många humlor med kvalster. Ibland färre ibland så många att humlan säkert inte överlevt blodsugarangreppet. Har försökt hitta något att läsa om det, men ännu så länge bara att humlor kan drabbas av kvalster (Sic!).
    Visst är det lite äckel-päckel över det hela.
    Vi blundar och inriktar oss på tusenskönorna...
    Kram från en annan Eva.

    Kamilla: Dessvärre behöver man inte förstora upp humlan för att se de små vidriga sakerna. Det räckte att den kröp framför mig i rabatten jag rensade för att jag skulle upptäcka att något inte var som det skulle med humlestackaren.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  4. Men stackars lilla humla. Jag måste ärligt säga att jag ej visste att de kunde ha kvalster. Äldsta dottern plockade årets första tusensköna till mig idag. Nu är våren på väg på allvar. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  5. Gela: Jomenvisst kan de bära på en massa små stygga saker. Riktigt vad det är för kvalster vet jag inte, men säkert är de inte så nyttiga för små humlor. Tusenskönor - det är grejer det!
    Må så gott önskar
    Eva

    SvaraRadera
  6. Ηi, i believe that i noticed you visiteԁ my wеb site thus i came to rеturn the
    fаvor?.I'm trying to in finding issues to enhance my website!I guess its ok to make use of a few of your ideas!!

    my web site ... V2 Cigs review

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!