lördag 10 april 2010

Heldag

Kort rapport efter en lång och fysisk arbetsdag.

Under syrenerna blommar våra kortskaftade påskliljor. En gammal modell med lång och smal trumpet. Hela växten är bara ca tjugo centimeter hög. Någon annanstans i trädgården finns en mångdubbel påsklilja, jag tror att den står strax nedanför växthuset. Minnet är verkligen inte lysande!





Penséerna drar till sig mängder av humlor och flugor - inte så konstigt med tanke på att matutbudet ännu så länge inte är så stort. Humlorna känner jag inte för att fotografera mer, varenda en av dem verkar bära på många fripassagerare i form av äckliga, blodsugande kvalster. Stackars, stackars humlor vad har ni gjort för ont!



Till och med flugorna ser aptitligare och friskare ut - åtminstone den lilla variant som besöker penséerna.



Och så blev växthuset skurat från golv till tak! Ett nästan heldagsarbete med alla växter som ska ut därifrån, skuggardiner, bord och stolar som ska tvättas och ny sand som ska sopas ner mellan plattorna. Efter det ska alla småplantor ansas och kollas - jodå,  bladlössen är redan alerta - duschas och sättas på plats igen. Bordet ska oljas och slipas och gardinerna hängas upp.



Färdigskurat!



Det hos svärdottern stulna vackra och mycket mörkblommande pelargonskottet är på plats i växthuset för att växa sig stort och starkt. Det ska få dela kruka med något gråbladigt har jag tänkt. 



Käre makens trötta fötter vilar mot det nyoljade växthusbordet. Margaritan var mycket god efter en tuff trädgårdsdag.

Nu väntar dusch och middag.


God middag önskar

Skogseva


6 kommentarer:

  1. Det var ej lite jobb med växthus. Vilken underbar sista bild. Undrar vad det är som humlorna bär på. Skall studera dom lite närmare här och se om de ser likadana ut. Ha nu en riktigt skön kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Det är som ett putsarbete av evighetsformat. Men jag får ju erkänna att det blir inte lika ordenligt gjort som om det vore husfönster.
    Humlekvalstren har jag googlat på och inte blivit ett dugg klokare. Om du hittar något får du gärna meddela mig.
    Trevlig helg önskar
    Eva

    SvaraRadera
  3. Så fula fötter det finns! Påminner om när jag kom till en kirurg på Slottstadens läkarhus i Malmö för sådär trettio år sedan för att frysa bort ett antal fotvårtor. Han - en gammal illusionslös och bitter läkare - hälsade inte på mig utan på mina fötter med orden "Fy fan syster - såna vidriga fötter! Varför får vi aldrig se några vackra fötter här hos oss?". På den vägen är det...

    SvaraRadera
  4. Johnny: Stygg farbror doktor! Det är absolut inget fel på dina fötter - särskilt inte när du har strumpor på dem!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Mina humlor må vara rena och friska men mitt övergivna växthus härbärgerar bl.a. nässlor, spindelväv, katter och sorkar. På rutorna hänger mossan i stora sjok.
    Jag började lite försiktigt med att sjasa bort den förorättade katten som flyttat in, dra bort så mycket av nässlorna jag kunde, kasta ut en död igelkott, jämna till mullvadsbergen, begrava en surströmming i en krater och skrapa bort den mesta mossan. Sedan orkade jag inte mer. Måste också skura. Tvättmedel för ändamålet är inhandlat. Men måste ALL inredning ut????
    Puh
    Kramar från en trött Eva

    SvaraRadera
  6. Prästgårdseva: Får man fråga vad surströmmingen gjorde i ditt växthus? Bodde den där tillsammans med igelkotten och katten? En glad liten trio i ett mossigt hus - skulle kunna bli en barnbok..

    Jo, det är ett riktigt hästjobb att göra rent ett växthus och för vår del var det mest praktiskt att tömma det helt för att kunna högtryckstvätta även från insidan. Vi kom på att vi hoppade över det i fjol så det var absolut nödvändigt för att få bort sådant elände som inte är bra för växtligheten. Nu är det mycket renare än våra humlor är i alla fall!

    Men stackars lilla katt som blev husvill när du började rensa..

    Kramar från en ännu tröttare Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!