onsdag 7 april 2010

Humleöde


Det satt en obeskrivligt våt humla i krukan med  penséer.



Den klamrade sig fast vid en blomma. Låste sina pälsben i ett krampgrepp runt det himmelsblå.



Jag nöp försiktigt av blomman och lyfte fram den i solen. Blåste lite lätt på humlan för att hjälpa till med torkningen. Humlan rörde sig inte. Är du död lilla humla?



Jag tittade till humlan med jämna mellanrum. Blåste lite försiktigt och makade blomman tillrätta så att solen skulle komma åt att värma den våta och den kalla. Humlan rörde ett ben. Släppte det krampaktiga greppet om blomman och kravlade mödosamt över på ett blad.


Nästa gång jag tittade till den lilla såg jag att den hade en vattendroppe på en vingen. Jag sög upp droppen med en bit mjukt papper.

Sedan orkade humlan inte mer.

Den dog på pensébladet.

Lilla humla...


God morgon önskar

Skogseva







5 kommentarer:

  1. Sorgesamt öde..........snyft,de är ju söta.

    SvaraRadera
  2. Sorgligt, sorgligt.
    Men den satt i alla fall stilla, så att du kunde fotografera den.
    Och fantastiska bilder skapade du av humleödet.
    Man får faktiskt lust att sticka dit ett finger och klappa lite på det mjuka.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Stackars lilla humlan ! Dom tål nog inte vatten så bra när det fortfarande är lite kyligt ute...

    SvaraRadera
  4. Btw, behöver lite bloggtips :) hur fixade du ditt boktips till höger? Någon speciell inställning? puss&kram

    SvaraRadera
  5. Inger: Javisst är det sorgligt. Och det trots att det är ett så litet kryp. Jag undrar om den led...

    Prästgårdseva: Det är onekligen lättare att fotografera döende djur än pigga och alerta levande. En makaber sanning. Jag gjorde det faktiskt - klappade på det våta mjuka. Men vad hjälpte det...
    Kram från mig till dig

    Hanzoogumman: Jag tror också att det var något med kyla och det regn som kom härom dagen.

    I layouten "lägg till en Gadget" - där kan du stoppa in en massa saker bland annat just vad du håller på och läser eller om du vill tala om vilka andra bloggar du följer. Ring om du vill veta mer.
    Puss o kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!