måndag 26 april 2010

Lepidopterologi

Citronfjärilen var blekgul och blyg. Ville inte fotograferas. Fladdrade till synes planlöst runt - högt, lågt, sneddade över gräset, lyfte extra högt över taggiga busken och sänkte sig igen på andra sidan. Vände och flög tillbaka. Rundade husknuten och landade i blomman på trappan utan minsta tvekan. Som om den hela tiden vetat exakt var målet fanns.
Fällde ihop vingparet med en mjuk duns.



Fjärilen satt stilla en lång stund. Vilade, hade ingen brådska. Visste att nektar fanns nära, nära. Vägrade att visa upp sina vingars gula insida. Avvaktade. Trodde kanske att fotografen skulle tröttna och gå sin väg. Kraftmätning i det lilla. Fjärilen gav upp och spatserade på smala men starka ben fram till sitt blomskafferi. 




Vecklade ut sin effektiva sugsnabel och tömde blomman på dess nektar.

Vilade lite.

Flög iväg.


God kväll önskar

Skogseva

8 kommentarer:

  1. Så gulligt luden.....

    SvaraRadera
  2. Så där ja.
    Ordningen återställd.
    Egenhändigt tagna foton.
    Dagen är räddad.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Inger: Lurv kan behövas under kalla nätter. jag skulle inte vilja vara liten fjäril i nattfrost...

    SvaraRadera
  4. Prästgårdseva: Med så vackra flygande objekt i trädgården behöver man inte ta till vare sig fröpåsar, nätet eller böcker om Lepidopterologi!
    Jag LOVAR att jag framdeles ska redogöra för vareviga lånade bild. Så det så...
    Kramar från en annan Eva

    SvaraRadera
  5. Det framgick med största möjliga tydlighet och utan något som helst tvivel, att fotona var lånade. Något så uselt hade du inte leverat.
    Vad jag menade var, för att vara övertydlig, att lånade foton knappast tillför något.
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Prästgårdseva: Tillför inte mer än lite färg...
    Kram till dig från mig

    SvaraRadera
  7. Vad var det för fel på dom bilderna då? Kram från storasyster

    SvaraRadera
  8. Storasyster: Ickegnabilder. Foton från fröpåsar. Ingetbra. Alls.
    Kram syster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!