fredag 1 april 2011

Summer Twinkle


 Jag har länge velat ha stora vita hav av snöklockor i min trädgård, men av någon anledning har jag aldrig blivit färdiga att köpa, kommit att tänka på det alldeles för sent på säsongen, alternativt har de inte funnits i plantskolan när jag har varit där. I onsdags när Prästgårdseva och jag var i Löddeköpinge plantskola stod det en kruka med högväxta Leucojum aestivum 'Summer Twinkle', en sommarsnöklocka, som blommade fint (är tänkt att blomma april-juni) och hade flera stänglar med knoppar.



Den fick fick följa med mig hem.
Den planterades mellan de nya buxbomsbuskarna i rabatten vid den gamla brunnen.
Där står de i rabattframkanten och lyser.



Den vårblommande snöklockan, Leucojum vernum, får jag leta efter till hösten. Den blir nog fin tillsammans med den sommarblommande mot den mörka buxbomen.



En rabatt där det finns snöklockor som börjar blomma i april och håller på ända in i juni - underbart!

God afton önskar

Skogseva

2 kommentarer:

  1. Vilka otroligt vackra bilder på snöklockorna. Jag drömmer också om ett hav men är glad om det så bara blir en liten pöl. Bara jag får njuta av de vita klockorna med sina milt gröna fläckar är jag nöjd.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  2. Anita:
    Tack snälla du! Jag måste bara köpa fler av dessa skönheter! har ingen aning om huruvida de 'förmerar' sig, men oavsett det så vill jag ha även av de vårblommande. Och, som du säger, om jag inte kan få ett helt hav så kanske en liten sjö - eller åtminstone en pöl...
    En trevlig söndag önskar dig
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!