tisdag 12 april 2011

Asymmetri

Vi börjar med något vackert...

En bild av växthuset där man ser lavendellisten som går runt öst-, syd- och västsidan.

När lavendeln planterades var fågelbärsträdet på växthusets västsida inte lika stort och skuggande som det blivit under de senare åren. Vem tänkte på att fågelbärsträd snabbt blir stora om de trivs. Öst- och västträden är planterade samtidigt men växförutsättningarna är tydligen olika, för medan östträdet är mera modest i storlek har västträdet blivit ett kraftigt, och numera rejält skuggande, träd. Perfekt för växthuset som är placerat mitt emellan de båda, men alls icke perfekt för lavendeln på västsidan!

Lavendeln har inte trivts i den alltmer djupa skugga som västsidans fågelbärsträd har gett under de senaste somrarna och plantorna där har inte vuxit ordentlig och har blommat i allt mindre omfattning.

Något måste göras.



Vad finns det för växter som trivs i skuggan under ett träd?
Som är lite grågrönt i bladen och som inte "stör" för mycket?

Hosta!



Hostaplantan närmast kameran är den som kommer från Bilka där Prästågrdseva och jag handlade bilen så full att den knäade hela vägen hem! Den var given i rabatten när jag bestämt mig för att det var just Hostor som skulle bo där. Men en enda Hosta fyller inte ut en hel rabatt alltså måste jag kompletteringshandla.
Inte så lätt när det inte stod någon namnsort på Hostan...



Käre maken och jag tog en tur i ösregnet till Skåneplantor, som i ett utskick annonserat om Hostor till hyfsade priser. Samma bladfärg som den befintliga, bra. Och precis lika anonym som den befintliga. Ingen i butiken kunde skaka fram ett namna på Hostan som köpts in tillsammans med andra lika namnlösa Hostor.
Egentligen borde jag inte köpt en endaste liten planta där...




Men det gjorde jag!

Nu bor det alltså sju stycken namnlösa Hostor i den västra växthusrabatten. En med runda grågröna blad och sex med lite spetsiga grågröna blad. Jag kan leva med att jag inte kan nämna dem vid namn, att de är anonyma. Men hur ska jag, som har ett sinne som blir gravt stört när en given symmetri bryts, kunna leva med att rabatten är osymmetrisk! Att lavendelfransen tvärt bryts av för att brutalt övergår i en hostarabatt!

Måste jag göra en hostarabatt på östsidan också? Det vill jag inte.

Jag måste fundera...


God kväll önskar

Skogseva

10 kommentarer:

  1. Ja vilka bekymmer man kan skaffa sig i världsalltet.....;)

    SvaraRadera
  2. Inger:
    Jag är rädd för att min värld är minimal, sisådär 3000 kvadratmeter och då blir varje enskilt problem som drabbar de 3000 ganska stort. Som Ingmar Bergman så klokt sa: "Det är den lilla världen som betyder något. Den lilla världen, den trygga värld vi förstår oss på till skillnad från den stora världen - den annorlunda och svåra. (Eller något liknande.)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Hehhee! Så klart funkar funkia i skuggan! Däremot KAN stora trädrötter som gärna snyltar på den goda jorden vid funkiorna konkurrera ut dem så småningom... Är det en alm du har på andra sidan av växthuset? Snyggt och vackert med lavendeln framför ditt glashus!
    Jag hjåller så fullständigt med dig om (och Bergman) att det är den lilla världen som betyder något för den enskilda/-e!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Jättevackert med hostorna. Vilken fin blogg du har förresten, och trädgården ser lika vacker ut den med. Kul att ha hittat hit :)

    SvaraRadera
  5. Anja: Jomenvisst! Jag har praktfulla funkior under några björkar i trädgården och efter åtta år verkar de inte slåss om utrymmet under mark.
    Nej det är ingen alm (de almar vi har haft är döda) utan ytterligare ett fågelbärsträd och de övriga stora träden är - gissa vad - fågelbärsträd och ask. Den slanka, nysatta, i förgrunden är en jättebjörk, fast liten ännu så länge.
    Visst är den lilla världen den bästa av alla världar, särskilt när man blir äldre!
    Tack för att du tittade in och gav dig tid att kommentera, det uppskattas.
    Eva

    SvaraRadera
  6. Anette: Hostorna kan nog bli fina så småningom när de vuxit till sig. Inget ser ju riktigt kul ut när det är nyplanterat, men hostor är ju ganska snabba och fyller snabbt ut i en rabatt. Tack för din fina komplimang, den värmde denna kalla och regniga dag! Du är så välkommen hit fler gånger.
    Eva

    SvaraRadera
  7. Jag förstår såväl ditt dilema, jag är både perfektionist och "symetist" Din trädgård ser mysig ut och jag avundas dig dina ytor, jag som bara har 80 kvm att röra mig på för egen del / gittan

    SvaraRadera
  8. Gittan:
    Har just diskuterat med prästgårdseva om hur svårt det är att anlägga en symmetrisk trädgård med tanke på hur ljus- och växtförhållandena skiftar bara inom några kvadratmeter. Något att bita i om man vill ha symmetri...
    Vår trädgård är en ständig källa att ösa ur både när det gäller glädje, tillfredsställelse, avkoppling och inspiration med är också föremål för tungt arbete, tårar och besvikelser.
    Och du Gittan... Det kostar definitivt mycket mindre att planera och plantera på 80 kvm än på 3000!
    Må så gott önskar
    Eva

    SvaraRadera
  9. Dom må vara namnlösa men ack så vackra. Det kommer säkerligen att bli väldigt snyggt med en rad blågröna hostor. Jag har alltid beundrat dom men har ingen bra plats för dom. De hostor jag har har mycket vitt i bladen för dom växer i mitt Månskensland.

    Idag har det varit mycket hosta här också. Har nämligen dragit på mig en förkylning. Lite bättre börjar jag känna mig. Förmodligen för att det är måndag imorgon ;)

    Önskar dig en riktigt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  10. Anita: Jomenvisst är de vackra, men jag tycker att det är trevligt när jag kan tilltala mina blombarn med deras namn. Nu är det inget större problem för vi har haft nattfrost här och de ser inte ut att må så bra längre. Nu har jag lagt lakan över dem men jag är rädd för att frostskadorna kanske är permanenta. Så går det när man inte tänker till ordentligt utan planterar så fort man får något i sin hand.
    Hoppas att din förkylning ger med sig snabbt!
    Må så gott du kan, önskar Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!