söndag 24 april 2011

Påskdagsarbete


Gårdagen ägnades åt gäster och mat så idag var det full fart på trädgårdsarbetet igen.

En del pinaler behövdes köpas, så vi tog en tur till närmsta växtbutik.
Till min glädje hittade jag gurkplantor där. Det måste vi ha! Egna färska gurkor att plocka och skiva på en ostsmörgås - har vi aldrig varit med om, det måste testas! Två plantor planterades i var sin "dansk" kruka och placerades i växthuset. Nu förväntar jag mig att småplantorna ska bli stora och producera ett överflöd av gurkor till hushållet.


Den sista tiden har jag stirrat på obalansen vid växthuset och nu har jag beslutat att även vänstersidans lavendelplantor måste ge plats åt hostor. Högersidan är ju redan delvis 'ommöblerad' men yttterligare två lavendelplantor ska plockas upp där så att rabatten bara innehåller hostor. Nu ska det bli liksidigt och på baksidan där lavendelplantorna stortrivs får de stå kvar orörda. Förhoppningsvis blir det bra.



Alltså passade jag på att köpa en mängd hostor på Plantagen där de fortfarande kostar fyrtionio kronor styck, ett mycket facilt pris. Dessa hostor ska dock inte stoppas i jord förrän risken för nattfrost är över. De andra hostorna kom i jorden lite väl tidigt och är lite lätt frostnupna. Man ska inte ha för brått...



Huvudsakliga ärendet var egentligen att köpa fiberduk till grönsakslådorna. När vi kom hem med det inhandlade byggdes en ställningen av armeringsjärn och lådan täcktes med duken. Nu kan grönsakerna (nästan) växa så högt de vill. Silverlöken har redan stuckit upp ett par gröna spjut.



Och så något helt annat...
Att fotografera på nära håll är inte att tänka på med kameran som fortfarande lider av närbildsskräck. Avståndsbilder går bra, men när jag närmar mig något - växter eller småkryp - slår kameran bakut och börjar darra! Av rädsla? Det är i alla fall mindre roligt att fotografera med en lynnig kamera och jag väntar med spänning på att Sonys nya kameramodell som jag tänker köpa ska släppas. Det skulle ske i April...



Kameran vill alltså inte ta skarpa närbilder varken på trassliga påskliljan...



..eller på ljuvliga ormögat!


God afton önskar

Skogseva


6 kommentarer:

  1. Gurkor är underbart! De smakar extra mycket alldeles nyskördade och varma ;)

    Ser ut som ni lyckats plantera dem lite djupt, de drabbas lätt av rothalsröta... Helst ska man behålla dem i krukan man köpte dem i, klippa av botten och sätta ner den i en stor kruka någon cm över övrig jord, kanten alltså inte hela krukan ;)

    Helgen har tillbringats i Skeppis, mys :)

    SvaraRadera
  2. Carolina:

    Planterade på exakt och rätt djup!

    Förstår att det var ljuvligt i Skeppis med detta underbara påskväder - så småningom är det vår tur.
    Ha en skön annandag och kram från Eva

    SvaraRadera
  3. Tycker det blev fina bilder!
    Det blir nog inga gurkor här i år,får hämta hos far istället han är en hejare på gurka och tomat.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Egen gurkskörd är bland det bästa jag vet, men än har jag inte hittat plantor i affärerna hos mig. Det är kanske tur för jag brukar alltid sätta ut dem för tidigt och får köpa nya. Vilken underbar bild på ormögat, trots darrande kamera.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Gurkor är ett måste! Hemma hos oss äts de i mängder både som "frukt" dvs. direkt i handen, på ostsmörgås, i sallad men framförallt som tsaziki som jag ÄLSKAR! Jag tycker att det ser ut som om du har flera plantor i varje kruka? Med tanke på hur stora de blir så rek. jag dig att bara ha en planta i varje (men jag kan såklart se fel)
    Ha det fortsatt gott i det underbara vårvädret / gittan

    SvaraRadera
  6. Mariana:
    Du kan vara glad som har en närstående som du kan hämta gurkor hos. Jag tycker mest att det är roligt att ha prövat på - får se hur det går. Tomater har vi slutat att odla, det gav alldeles för lite. Eller också lyckades vi aldrig hitta rätt sort trots många års försök med olika sorter.
    Kram från Eva

    Lotta:
    Mina gurkplantor kommer från Plantagen där det fanns lite av varje i den vägen. Jag har tänkt att ha mina plantor iväxthuset, jag hoppas att det kommer att funka. Jag vet att de kan drabbas av en massa otäckheter, men i så fall åker de ut!
    Ormögat kan aldrig bli annat än fint oavseatt om man har en darrande kamera eller ej - en helt underbar blomma!
    Kram från Eva

    Gittan:
    Jomen det var ju just så jag kände, att gurka nog är ett måste! Det står bara en planta i varje kruka, men de är så kraftiga att jag förstår att de ser ut som om de vore fler. Krukorna är väl tilltagna i rymd så jag tror nog att de ska räcka till även om plantorna blir gigantiska! Nu hoppas vi bara på storskördar!
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!