fredag 8 april 2011

Eucadorianskan



På mina fönsterbänkar har det, ända sedan jag var barn och oavsett var jag bott, funnits krukor med Peperomior. Ni vet sådana där oansenliga växter med blad som alltid är gröna oavsett hur man behandlar dem. Nästan oavsett hur man behandlar dem! Och som någon gång emellanåt när de är trötta på att bara stå där och vara gröna producerar något som de låtsar är blommor. Krumma gröna stänglar som mest ser ut som maskliknande bihang - jag brukar snabbt nypa av fulheterna!
Men det är som sagt snälla och vänliga växter som trivs med mig och mitt sätt att vattna. En gång i veckan.
Någonstans, någon gång i fjol hittade jag en annan snygg, men fullkomligt anonym Peperomia som ville föja med mig hem. Det fick den och när den tillbringat ett par veckor på fönsterbänken drog den iväg högt upp i luften med en stängel från bladrosetten. Jag vet inte hur det gick till, men medan den växte på höjden placerade den bladrosetter med jämna mellanrum på stängeln. Snyggt och prydligt och lite granformat sådär...
Sedan blommade och blommade och blommade den.
Men efter det dog stänglarna och bara ursprungsbladrosetten var kvar.
En sådan tråkig typ.. tänkte förmodligen avlida där på fönsterbänken. Den fick flytta in i en hörna medan den bestämde sig. Fick en skvätt vatten. En gång i veckan.
För några veckor sedan började den okända slänga iväg en ny stängel! Om hon tänkte producera vackra barn en gång om året borde jag ju veta hennes namn. Och, minsann... efter lite googlande hittade jag det:

Peperomia fraseri
 (kallas även 'flowering Peperomia')



Nu blommar hon lika vackert igen och ju mer jag läser på nätet om henne desto mer får jag klart för mig att hon icke är helt vanlig här.



Så här skriver en peperomiasamlare om Peperomia fraseri:

"A very interesting Peperomia, a native of Ecuador. Growth is upright with small 1/2-1 inch leaves. The blooms are the interesting thing about this Peperomia which is like a bottle brush instead of the typical rat tail. Loves humidith and well drained mix and is a very fast grower and roots very quickly."

Det finns människor som efterlyser blad för att göra egna plantor. Jag ska nog göra några stycken, om moderplantan skulle få för sig att avlida. Jag ska kanske rent av göra många och se till så att hon blir lite vanligare i Sverige...




Det spelade ingen roll ur vilken vinkel 'den blommande' fotograferades, hon blev lika vacker hela tiden. Hon  klarade av att synas närgånget från alla håll - där fanns inga skavanker, inga skönhetsfläckar!



En halv meter Peperomia..



..som står stadigt på röda storkben!




Det är klart att jag måste göra många nya eucadorianskor!

God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Peperomia kommer jag ihåg att min mamma hade. Själv har jag aldrig haft någon. Din peperomia är ju jättefin. Och vilka fina bilder du tagit på den. Mycket njutbara med den mörka bakgrunden.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Anita:
    Det är just ättlingar från min mammas Peperomior som finns hos mig och de förnyas med jämna mellanrum för att hålla sig fina. De måste vara bland de mest tacksamma krukväxter som finns med sina mörkt (och friskt) gröna blad.
    Tack för dina rara ord om bilderna, det var en mycket inspirerande blomma att fotografera!

    Kram och trevlig helg till dig också!

    SvaraRadera
  3. Vilken skönhet! Tyvärr klarar sig krukväxter inte så länge hos mig så jag köper sällan dem...känner mig som en mördare när jag antingen dränker eller svälter ihjäl alla så småningom. Peperomior hör till dem jag köper då och då för de vackra bladens skull, men denna har jag aldrig sett (tur är väl det!).
    Kram

    SvaraRadera
  4. Lotta:
    Ja inte sant, riktigt vacker! Jag har under mitt liv i alla fall lärt mig en sak; att inte ha andra krukväxter än Peperomior. Det är de enda som klarar mitt 'engångiveckanvattnade'. Alla andra är krävande små saker som man ska dutta med och ge en liten skvätt vatten på förmiddagen och en på eftermiddagen - passar icke mig i alla fall... Och visst mördar man lite då och då, jag dränkte just en vacker vit Hortensia som var tänkt att planteras ut, trist!
    Kram, och en härlig söndag önskar dig
    Eva

    SvaraRadera
  5. Imponerande bilder på en otroligt vacker krukväxt! Skulle passa mig perfekt om du skulle utvidga exportområdet av små eucadorianskor. Jag gillar krukväxter som man kan glömma bort emellan varven:)
    Må så gott och ha en fortsatt fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Billan:
    Tack snälla du, jag suger åt mig berömmet som en svamp! Jodå, jag kan visst tänka mig att exportera en liten planta norröver om jag lyckas med 'förmeringen' som jag inte har startat ännu. Ska i veckan nypa av några blad och stoppa i krukor så får vi se hur den lilla damen beter sig! Just nu vattnas hon regelbundet för att klara av att dra fram alla de små barn som hon faktiskt bär på.
    God natt och sov så gott!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!