onsdag 6 april 2011

Fullpackat - del 2

Vi  gjorde som sagt en tur till grannlandet väninnan Eva och jag. Vi skulle handla på Bilka och det var definitivt icke tal om smör och bröd eller fläsk och ost. Nänämensan... helt andra och mycket trevligare saker.

Ni som följer Claus Dalbys blogg vet naturligtvis att han har inlett ett samarbete med Bilka.
 Han har valt ut några bland sina egna favoritväxter och några av de krukor som han tydligen länge importerat för eget bruk och nu finns det alltså tillgängligt för oss vanliga 'normalodlare' och allt till ett pris som måste betraktas som lågt, eller till och med mycket lågt!
Vi plockade på oss och plockade på oss i den stora kundvagnen, men insåg snabbt att en kundvagn icke förslog långt. Vi fyllde kundvagn nummer två lika fort och till slut lastade vi i vagnens 'bottenvåning'. 
Det blev många och tunga kruklyft som min svarta kappa inte riktigt gillade. "Hur kunde jag vara så dum och klä mig på det viset när jag skulle till ett plantställe", undrade madammen och jag kunde bara hålla med...

Jag var tvungen att tröstäta ett danskt wienerbröd. Madammen åt också trots att hon inte behövde tröstas!



(Claus Dalby log extra stort mot Prästgårdseva när han såg hur mycket vi hade shoppat.)

Och vad köpte vi då undrar ni förstås.
Jo, jag köpte:



3 terrakottakrukor 26 cm höga och 33 cm i diameter,




3 terrakottakrukor 22 cm höga och 30 cm i diameter,




en silkepion, 'Jan van Leeuwen',



med många fina stänglar i. Och allt ovan är alltså sådant som bär Claus Dalbys namn. Fina plantor, snygga krukor, bra priser.



Därutöver köpte jag en lager som är 63 cm hög med sin kruka,



och som har en ganska ful blomma som jag undrar vad det blir av. Lagerbär?



Och till sist en Hosta



som någon planterat i en vacker, amforaliknande och patinerad kruka.



Den som planterade Hostan i en kruka med den formen hade nog sina tankar på ett helt annat håll!
Det hade Eva och jag också, vi föll bara för skönheten i kombinationen krukan, patineringen, hostan.
Vi köpte var sin.
Nu får vi försöka få ut funkiorna ur krukorna innan rötterna spränger dem.

Så går det när man gapar över mycket och icke tänker till...

Men trevligt hade vi!

God middag önskar

Skogseva

7 kommentarer:

  1. Men vilket bra utflyktstips! Väldigt vackra krukor, men silkespionen var bäst...den blev jag väldigt nyfiken på.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Lotta:
    Jomenvisst är det! Vi känner redan behovet av att åka dit igen och roffa åt oss fler krukor till detta oerhört rimliga pris. Det finns dessutom en ännu större modell av den översta krukan, en riktigt rejäl och pampig sak som rymmer stora växter - den vill jag gärna ha ett par stycken av.
    Silkepionen ska få bo i en av krukorna under sommaren medan jag planerar för hennes framtid!
    Kram från
    Eva

    SvaraRadera
  3. Ja, du Eva! Så mycket fint och dessutom överkomligt i pris. Fina foton, som vanligt. Jag hade god lust att kopiera idén med hostakrukan mot bruna bokblad. Så snyggt! Ser fram mot att fylla krukorna...
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  4. Åh...där skulle man varit med! en shopping jag gillar.
    Så många fina växter och krukor.
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Prästgårdseva:
    Vi tar en ny tur en regnig dag när det är omöjligt att arbeta ute! Tack min vän, men du tar säkert alldeles egna fantastiska foton med eller utan bokbakgrund. Jag ser fram mot att tömma en kruka och fylla resten!
    Kramar
    Eva

    Mariana: En shopping man garanterat kan ruinera sig på även om alla priser var mycket låga, men låga priser är luriga för man plockar lätt på sig för mycket och vips far tusenlapparna iväg! Den som ändå var rik som ett troll och inte behövde tänka på sådana banaliteter som pengar...
    Eva

    SvaraRadera
  6. Sådana krukor vill jag också ha! Jag måste leta upp Bilkavaruhus som vi passerar när vi ska till Legoland i påskveckan, där kommer det att vara precis lagom att göra ett stopp och fylla bilen med nödvändigheter!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Katarina:
    Åhh.. jag hoppas verkligen att du hittar något på vägen! Men om du inte gör det så är Ishöj inte så långt från Lund! Här från Romelåsen tog det en timme, förmodligen kortare tid från Lund. Hoppas att du har mycket plats över i bilen om du ramlar över något Bilkavaruhus i påsk!
    Må så gott och lycka till.
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!