onsdag 27 april 2011

Annandagslyx

Käre maken tyckte att vi kunde unna oss en liten paus från allt grävande, ansande, flyttande och planterande och köra en tur genom sydskåne i vårgrönskan.

En hel dag utan trädgårdsarbete mitt i högsäsongen - ren lyx!



Inte förrän vi började köra på vår lilla skogsväg upptäckte jag hur grönskan hade exploderat under påskdagarna. Skogen var helt plötsligt alldeles grön. Den tjugofemte April!



Men... I fjol var skogen precis lika grön den tjugofemte April - inget rekord alltså!



Vi körde genom skogen vid Roslätt där marken var heltäckt av gulsippor och där barnfamiljer satt och fikade under de stora ekarna. En härlig bild av vår unika svenska tillgång - allemansrätten!



Mellan Törringe och Västra Kärrstorp gick en sothöna och småpysslade med sitt bobygge vid en liten vattengöl..



..och i en liten undangömd by, Fuglie, stod en Boxer och mediterade, lugnt och stilla vid sitt staket. Det såg ut som om han ville ha full koll över vad som hände vid bygatan!



En gravhög utanförVärlinge.



Vi tog en titt på resterna efter Maglarps nya kyrka som, efter diverse turer fram och tillbaka, revs 2007. Då hade den stått oanvänd länge eftersom den salta luften från havet gjort att det maskinslagna teglet vittrat och rasrisken ökat. Pengar till restaurering fanns inte.
Det som återstår är grunden till kyrkan och ett enkelt träkors.



Runt skorstenen på en liten byggnad intill kyrkogården höll några kajor på att, mycket handgripligt, slåss om den perfekta boplatsen, som tydligen finns nere i skorstenen.



Det var inte så lätt att hitta en fikaplats i det hörnet av Skåne, så det fick bli Vellingeblomman. Inte alls tokigt att sitta där i solen och göra ingenting! I skorstenen på cafébyggnaden hade ett kajpar redan flyttat in. De hade paus i bobyggandet och satt också och njöt i solen.



Det är svårt att inte handla när man är omgiven av åtråvärda växter...
Två vita Agapanthus fick följa med hem och, inte lika exotiskt, en stor kruka med mynta till sommarens desserter och drinkar.



I en liten gårdsbutik i Hyby sålde en kvinna krukor och blandade ting för trädgård och hem. Av de nytillverkade krukorna fanns ingen som föll mig på läppen men bland 'skrotet' i en hörna hittade jag två använda plåtkrukor, den stora femtiofem cm i diameter och den lilla fyrtio. Jag köpte båda för en hundralapp! Den större av krukorna blev utmärkt för den stora myntaplantan.



Vi gjorde en blixtvisit på kyrkogården i Törringe. Där finns rosor som måste klippas...



På sluttampen passerade vi Skabersjö slott som flaggade med den 'Thottska' vimpeln. Allt såg prydligt nymålat och välklippt ut. Och det borde det väl - här bor inte någon fattigadel precis !



Och på seneftermiddagen åkte vi hem till fågelsången och blommande körsbärsträd!

Finns det en ljuvligare tid än våren...


God dag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Så fin dag ni hade! Bilderna är väldigt vackra, helt underbara med all den där grönskan...

    Ha en fin onsdag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  2. Våren är svårslagen!
    Vilken härlig tripp runt fina trakter, kul att få följa med med dina bilder.
    En liten myntakvist i en svalkande Pim's är inte så dumt i vårvärmen.
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Uuuuunderbart ..............

    SvaraRadera
  4. Sari:
    Det var en helt underbar dag i strålande vårväder! Grönskan har kommit så snabbt att jag inte har hunnit med - upptäckte helt plötsligt att allt omkring mig blivit illgrönt medan jag stod på näsan i rabatterna.. Det gäller verkligen att ta en dags paus då och då.
    Kram från Eva


    Mariana:
    Jomenvisst är det den underbaraste av alla årstider - löftesrik och fräsch.
    hade aldrig hört talas om Pimm´s så jag googlade och hittade recept - men var får man tag på Pimm´s No 1 i Sverige? I och för sig trevligt med en tripp till England för att inhandla en flaska, men det lär bli en dyr dink...
    Kram från Eva


    Inger:
    Javisst är Skåne som allra vackrast under våren! Jag hoppas verkligen att du och din vän gör många trevliga utflykter. Plantskolor är ju alltid trevliga resmål, eller hur. Vi har ju många fina sådana att välja mellan. Och så har vi ju Österlen och Olof Viktors, också ett måste som utflyktsmål under våren/sommaren.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  5. Men vilken härlig dag ni haft!! Och så förvånad jag blir över att det var lika grönt förra året vid denna tiden. Det är väl sommartemperaturerna som lurar en att tro att allt är rekordtidigt.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Lotta:
    Jomen jag blev själv lika förvånad när jag plockade fram dagboken från i fjol. Förmodligen var det inte riktigt lika varmt då som det varit i den gångna påskhelgen. Nu hotar meteorologerna med att det ska bli svalt/kallt/nattfrost och det märks på dagstemperaturen, den har sjunkit betydligt - lite mer "normal" nu skulle jag tro.
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!