måndag 11 april 2011

Blått!

Det är underbart när det börjar hända saker i trädgården.

Men allt behöver ju inte hända på en och samma gång!

Det ska byggas nya odlingslådor för grönsaker och för luktärter och det ska skolas om småplantor.
Och så måste vi vattna lite...
Rabatter ska rensas från löv, döda plantor ska bort och ersättare flyttas dit.
Och så ska vi vattna...
Lavendel ska klippas och stöd ska byggas till rosor och pioner.
Så var det det där med vattning...
Gräsklipparen ska bli ompysslad och få sina blad slipade och komposten ska dras igång.
Vallmofröna ska slängas ut i framsidesrabatterna. Och så lite vatten på det...

Men vi måste hinna med att titta oss omkring!
Vi måste ge oss tid att upptäcka att det redan finns blommande ormöga under popplarna.
Plantor som kommer från Prästgårdsevas trädgård och som sattes i stor mängd i höstas. Det lovar att bli en välfylld rabatt - jag ser fram mot en absolut heltäckande blå matta under träden redan nästa säsong.
En lång stund ligger jag och tittar in de blå ögonen - inte alls alldeles för blå! Alldeles precis lagom blå!





Och vi måste hinna med ett och annat njutningsfyllt knäfall!
När man känner den fina doften från violen måste man ta sig tid att knäfalla! Och nu ikväll kom det en omisskänlig violdoft från stenkyndelrabatten där det hittills inte har bott en endaste luktviol. Men nu... en liten nybyggare i den bruna jorden. Vi faller på knä med näsan mot de blålila kronbladen.
Vi tar ett djupt andetag...





Vi tackar och tar emot att vissa växter sköter sina flyttar och omplanteringar själv! Och att alltså en liten luktviol placerar sig där man normalt bara går förbi och får oss att falla på knä ett ögonblick.

Pausa med näsan fylld av violdoft...

God afton önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Rätt så.....njut........

    SvaraRadera
  2. Inger:
    Det gör jag. Lika mycket när jag sliter så att svetten lackar som när jag ligger med näsan i en blomma. Njut du också - i lilla täppan!
    Kram från
    Eva

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart inlägg. Precis så ska det vara. Man ska passa på att njuta av det som finns. Du beskriver det så härligt.

    Grattis till ormögat. Det är en underbar blå täckare. Jag köpte vitt ormöga till mitt Månskensland som blommade första gången förra våren. Jag väntar med spänning att se hur det klarat vintern. Det är lite känsligare än det blå. En gång, när jag var i England, köpte jag ett blåvitt ormöga som var fantastiskt vackert. Men det trivdes inte i Svedala.

    Ha en fortsatt bra dag och fortsätt att njuta.

    SvaraRadera
  4. Anita:
    Det är svårt att ta sig tid till trädgårdsnjutningar i just denna hektiska vårtid när det finns så många måsten. Men jag njuter faktiskt även när jag håller på med alla nödvändigheter och flänger mellan rabatter och växthus.
    Jag blev överlycklig över alla fina plantor som prästgårdseva ville bli av med och visste genast att de skulle få bli undervegetation till våra popplar. En stor blå rektangel vid uppfarten som sedan övergår till att vara en grön rektangel av vackra blad.
    Vitt ormöga låter alldeles förtjusande - jag hoppas att få se bilder i din blogg så småningom!
    Må så gott önskar
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!