söndag 23 januari 2011

Ordning och reda

Nu ska här dokumenteras!

Ett ständigt dåligt samvete har varit och är alla namnlappar från inköpta träd, buskar och plantor som jag bara har slängt ner i en plastficka. Hullerombuller.
I tio år!
Slarvmaja!



Illsvårt när jag i minnet letat efter ett växtnamn och varit tvungen att gräva i den alltmer buktande plastfickan bland hundratals små eller större lappar..




Många gånger har jag grävt i plastfickan med jordiga trädgårdshandskar det har satt sina spår i pärm och på lapparna... Jodå, en pärm gjordes strax efter vår inflyttning för elva år sedan. Med en, säger en, plastficka som har fått ta hand namnlappar från elva års trädgårdsinköp



Diverse växtnoteringar som kastats ned på papper vid några planeringstillfälle finns i röran. Lustiga saker som jag inte skulle kunna tänka mig att plantera i dag. Kejsarträd? Varför funderade vi på ett kejsarträd?



 Miscanthus giganteum planterades däremot och är stort och präktigt vid det här laget.
På bilden sticker elefantgräset upp ur sin omgivande krans av daggkåpa.



Nåväl... Nu skall det bli ordning och reda på alla lappar och noteringar. Käre maken gjorde en skiss över trädgården och jag fixade till en mall över viktigaste växtinformationen.



Ett färdigt blad! 



Alla växtlappar är förvisso inte så här informativa i sig själv. Det blir till att leta i minnet efter inköpsställen och årtal. Och hjärnan har ju hunnit åldras elva år - med allt vad det innebär.
 Men var växterna är planterade vet jag i alla fall!

Kanske...

God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Duktig du........skulle man kanske göra !?

    SvaraRadera
  2. Inger: Gör det innan du glömmer namn och inköpsställe. Roligt att spara för de som kommer efter. Och för egen del naturligtvis!

    SvaraRadera
  3. Kan du förstå varför jag vill ha kvar lapparna på växterna? Fast jag har ju bara fem. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Riv genast bort styggelserna och gör en minipärm! Om du inte vill att din trädgård ska se ut som en plantskola förstås...
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  5. Det bli allt en mycket liten plantskola, Kram från storasyster

    SvaraRadera
  6. Storasyster: Förbipasserande kan ta den som världens minsta - men dock - plantskola!
    Kram från din petiga lillasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!