tisdag 18 januari 2011

Någon slags vår?


Det droppar. Forsar. Kvillrar. Smältvattnet i skogen får inte plats. Diken och fåror räcker inte till. Vintervatten svämmar över alla bräddar.

Det lilla bäckflödet som såg ut så här i lördags,



ser ut så här i dag.



Rinner sedan översvämmat vidare i sin otillräckliga bäckfåra, brer ut sig ytterligare och vips - så har vi ett nytt innanhav nedanför fårhagen!



Och i skogen börjar snön försvinna runt trädstammarna.
Och runt stenarna.
Och runt stubbarna.



Plusgraderna har trollat fram en snöfri remsa mitt på skogsvägen. Trygg och halkfri att trampa på. Närkontakt med grus och jord.



Närkontakt med våren?


God dag önskar

Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!