söndag 2 januari 2011

Årets andra dag


Så har vi då ett alldeles blankt, okänt och nytt år framför oss.

Ska det bli det år då vi blir extra lyckliga, friska, rika? Det år då trisslotten äntligen faller ut med en vinst större än tjugofem kronor? Det år då ryggen går lättare att böja, räta upp och böja igen? Eller kanske det år då rabatterna blir just som jag tänkt mig i gråvitskalor och i dunkelgrönt? Det år då jag sitter i trädgården och nöjt blickar ut över det jag planerat och verkställt? Det år då jag säger att det här är bra, nu är det färdigt? Det år då jag inte drar igång nya trädgårdsprojekt? Kommer det att bli ytterligare ett år då bilar, kyl, frys, tv och andra nödiga ting fungerar som de ska? Blir det ett år då datorn inte får för sig att krascha och förstöra bilder för mig?

En önskedröm detta nya år vore att kameran började lyda mig igen. Att den bild jag ser med mina ögon också uppfattas på samma sätt av kamerans öga. Inte som nu försvinner någonstans mellan min hjärna och kameran. Vi har stora kommunikationsproblem just nu och det blir bara feltryckningar. Fel vinklar, fel ljus, fel bildkomposition, fel fokus. Jag raderar hela dagars fototgraferande. Nittioåtta bilder... Etthundratjugofyra bilder... Kameran och jag är inte längre ett äkta par. När jag hänger den om halsen känns den tung och fientlig...

Mina bästa bilder - alla rovfågelbilderna - försvann i hårddiskkraschen.




I går var det den allra första dagen år 2011 och jag, precis som alla andra, har förhoppningar inför det nya året.
Förhoppningar om god hälsa - något som står absolut högst upp på önskelistan när större delen av livet redan passerat. Om frodiga rabatter och vackerväder. Om en högvinst, så att jag kan köpa fler buskar, träd och plantor.
Och att kameran registrerar det jag tycker mig se så att jag slipper plocka fram gamla bilder som illustration i bloggen!  


God fortsättning på det nya året önskar

Skogseva


6 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Underbara naturbilder! Som vanligt. Hoppas du blir kompis med din kamera igen, fast det märks ju inga problem här precis. Och jag hoppas verkligen inte att du menar att rovdjursbilderna från ett par veckor sedan försvann i kraschen, det vore förfärligt synd...

    Önskar dig en god fortsättning på året, kram H.

    SvaraRadera
  2. Hillevissan: Tack snälla du. Jag väntar på det magiska ögonblick när jag får till en bild som känns inte bara ok utan riktigt bra. Just nu har någon liten bit fallit bort - inspiration kanske. Eller så är det för mycket vitt... Jo, alla rovfågelbilderna är borta och det sörjer jag naturligtvis. Eftersom inte hårddiskkraschar drabbar mig (!) hade jag inte gjort någon back up på en och en halv månad. Jag lovar dig att man hinner ta många bilder under den tiden. Nu får jag ta nya tag...
    God fortsättning önskar jag dig också.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. God fortsättning!
    Jag tror inte en sekund på att du kommer känna dig färdig med trädgården och inte starta ett nytt projekt ;)

    Lycka till med fotograferandet, snart lossnar det

    SvaraRadera
  4. Carolina: God fortsättning till dig och din familj.
    I dag känns det som om jag själv tvekar inför vad jag skrev i går. Särskilt när jag ser hur rådjuren härjar - en rådjurssäker rabatt kanske kan bli ett projekt..

    SvaraRadera
  5. Jag ska med glädje följa dina vackra bilder framöver! Är helt säker på att ni reder ut er relation, du och kameran, och för den till nya oanade höjder ;-)

    SvaraRadera
  6. Cecilia: Du är så välkommen in i min lilla lantliga och skogliga värld. Hur det blir med mitt kameraförhållande återstår att se, men jag har en känsla av att det bara är en tillfällig fnurra på tråden...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!