söndag 11 juli 2010

Plågsamt varmt..


..har det varit trots att vi tillbringat lördag och söndag vid kusten.


Lördagens lunch startade vid tvåtiden och höll på till klockan åtta på kvällen. Värmen krävde stora intag av vätska...


Skepparkroken är ett litet sommarparadis, men i år var det paradiset alldeles för varmt för att passa mig.
Min kropps toleransnivå ligger på ungefär tjugofem grader så när temperaturen, som den gjort de senaste dagarna, stiger upp mot trettiofyra grader mår jag definitivt inte bra. Och vad hjälper det att vara vid kusten när den är stenkantad och mitt krånglande knä inte tycker om att balansera på ojämna stenar.

Dessutom var balanssinnet inte så fulländat efter den långlunchen...



Men efter ett nesligt nederlag i en boulematch placerade jag min kropp så långt ner vid vattnet som det bara var möjligt och där satt den och jag och njöt av lugnet och av en relativ sval havsbris, medan solen försvann ner i ett silverdis och måsarna begav sig till sina övernattningsplatser.



Strandastrarna stod och lyste med sina blommor vid mina fötter,


och på stigen upp mot huset blommade en annan högsommarblomma som alltid får mig att tänka vackra tankar - älggräs eller älgört som den heter numera!


En vacker och väldoftande blomma som dessutom är en läkeväxt. Om man bränner sig på nässlor eller maneter kan man gnida huden med älgört som innehåller smärtlindrande methylsalicylsyra .



Natten blev oouthärdligt varm och sömnbefriad och när vi vaknade i morse visade termometern på tjugoåtta grader...

Vad hjälpte det då att utsikten var så här vacker.

Men nu är vi hemma och eftermiddagen har vi tillbringat i lilla poolen.

Och suttit i skuggan av kastanjen.

Och badat i poolen igen....

Nu ska vi hitta en plats där middagen går att inta. Solen har visst gått i moln - tänk om det blir regn..

Gud give att det bli regn...


God middag önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Har också tillbringat dagen i "lilla" poolen.
    I morgon bär det av till Gotland by buss...hoppas det finns AC !

    SvaraRadera
  2. Mattiderna precis som vanligt alltså ;) Kul att ses irl

    SvaraRadera
  3. Inger: Hoppas att vädret blir svalare men inte så svalt att det inte går att bada i havet. Hoppas att du får en skön semester på den vackra ön.

    Carolina: Allt var precis som vanligt utom vädret som var väldigt ovanligt. Har aldrig varit med om maken till värme. Visst var det roligt att ses och vi tittar in i din trädgård när vi har vägarna förbi, vilket vi kanske har under semestern..

    SvaraRadera
  4. Gudomligt vackert och det MÅSTE ha varit svalare än här vid åsens fot.
    Blev det något regn hos er? Här mullrade det hoppingivande i väster och det kom en liten, liten knappt mätbar skvätt innan regnet valde en annan väg. Som vanligt i sådana här lägen. Puh! Vi hade verkligen behövt en rejäl rotblöta.
    Kramar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!