onsdag 14 juli 2010

Ogäst

Det finns vänner och ovänner.

Det finns gäster - men finns det ogäster?

Vi får med jämna mellanrum besök av några som vi definitivt betraktar som ogäster. Väldigt ovälkommna gäster alltså! En sådan låg härom morgonen död på golvet i gästrummet, vars fönster hade stått vidöppet under natten för att katterna skulle kunna andas.



Antingen hade ogästen inte lyckats hitta ut igen och stressats till döds av att vara tvungen att svinga sig runt runt i det lilla rummet på jakt efter en utflyktsväg,



eller så hade katterna på något märkligt sätt fått tag på den "flygande musen".



Fladdermusen hade enstaka vita hår som definitivt icke var hans egna utan som var misstänkt lika katthår.



Jag får erkänna att jag inte var så jättepigg på att dissekera skrället utan nöjde mig med några snabbilder. Jag har en gammal vinterkappa som jag just nu upptäckte kan kallas "fladdermusvingfärgad".


"Varje fladdermus är en nyttig varelse. En fladdermusindivid kan äta motsvarande 4 000-7 000 myggor per natt." (Naturhistoriska riksmuséet) 

Det hjälper inte stort att fladdermöss är nyttiga djur - min inställning till att ha dem inomhus är definitivt ogästvänlig!

God afton önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. För mig tillhör fladdermössen kategorin intressanta och 'läckra' djur. Fast jag måste erkänna, att bilden du visade förra året av en best med blottat garnityr, fick mina känslor att svalna något.
    Vi hade fladdermöss här tidigare men har inte sett till dem på länge. Men då fick vi också in dem i huset och kunde konstatera, att de inte hade några som helst problem med att hitta ut. Detta även om en av dem vid ett tillfälle var tvungen att ta sig igenom en dörröppning för att komma tillbaka till rummet med det öppna fönstret. Allt medan hela familjen stod mitt i rummet och beundrade den!
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva: Vi båda är mer av typen "krypa under täcket och låta någon annan ta hand om problemet". Jag vinner alltid! Det är nämligen männens uppgift att skydda oss kvinnor mot odjur, pest, hungersnöd och annat elände! De gånger vi delat rum med en roterande fladdermus står jag förvisso icke upp och beundrar den - jag återfinns skrikande under nämnda täcke! Jag gillar och beundrar de flesta djur, ävenså fladdermöss, men jag vill inte ha dem i sovrummet.
    Kram på dig du strävsamma.

    SvaraRadera
  3. Hua, vi har fladdermöss i trädgården, måtte de inte hitta in genom våra vidöppna fönster...

    SvaraRadera
  4. Carolina: Risken verkar vara överhängande med sommaröppna fönster! Jag tar emellertid risken och fortsätter att sova med tre fönster öppna i sovrummet - då har de lite fler öppningar att leta sig ut genom. (Om det nu var någon logik i det..)

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!