torsdag 15 juli 2010

Fjäril och klematis

Nu känner jag igen den. Den gröna fjärilen som jag såg för första gången i fjol. Satt och lyste med sin grönhet på husväggen.

Gräsgrön?

Havsgrön?

Eller bara vackert fjärilsgrön? 




Dagfjärilsmätare, Geometra papilionaria

"Dagfjärilsmätare flyger från slutet av juni och in i augusti. Det är en nattfjäril, en mätare, som man kan hitta även under dygnets ljusa timmar. Fjärilen är grön med två hela eller uppdelade vita band på bägge vingovansidorna. Den kan bli drygt 5 cm mellan vingspetsarna. I formen påminner den mer om en dagfjäril än en mätare, och det är därför den heter just dagfjärilsmätare."
(Naturhistoriska riksmuséet)







 Den grönludna skönheten satt stilla - sovande kanske - med vingarna fladdrande i den lätta brisen.

Var du ute sent i natt lilla vän? 

Tumlade du runt i sommarnatten i en fjärilsdans?



Clematis fargesii 'Summer snow' blommar nu och ett tag framöver. Översållat och överdådigt.

I skymningen lyser hon borta på den gamla stubben.

Vitt mot mörkt grönt.

 En blomsterlykta i dunklet vid syrenerna.


God middag önskar

Skogseva

7 kommentarer:

  1. Otroligt vacker fjäril/mätare!
    Och din närbild där är underbar, man vill sträcka fram fingret mot bilden och känna på den:-)

    Ha det gott! H.

    SvaraRadera
  2. Hillevissan: Visst är den gulligt grönlurvig! Jag gillar finessen i antennkonstruktionen också - naturen är underbar.

    Ha det gott du också.

    SvaraRadera
  3. Ännu en läcker skapelse.
    I dubbel bemärkelse...
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  4. Prästgårdsmadame: Läckert grön? Läckert lurvig?
    Både och?
    kram från en trött Eva

    SvaraRadera
  5. Läckert djur
    och
    läckert avbildad.
    Som sig bör på denna blogg....
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Hej! Vad bra att du har lagt upp så fina bilder på den gröna fjäril jag hade besök av igår. Sökandet i NN:s Dagfjärilar gav inget, men du hade svar.
    Tack Annica

    SvaraRadera
  7. Annica:
    Så trevligt att jag kunde vara till någon hjälp!
    Må så gott önskar
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!