måndag 9 maj 2011

Intåg i sommarhagen


I går kväll anlände åtta nyklippta får som ska hjälpa till att hålla vår hage fint betad. Tre tackor och fem lamm släpptes ut i det frodiga gräset och eftersom de på sin 'hemmaplan' bara blivit utfodrade med ensilage och hö kunde man nästan se hur lyckliga de blev över allt det gröna som stod där och väntade på dem.
De åt. Och åt. Och åt.

En ryatacka.. 


..med sina trillinglamm! Trillingarna är i själva verket fyrlingar, men det fjärde lammet hade tackan inte lust att ta hand om så det fick bli ett flasklamm och stannade kvar hos uppfödaren.



Ett gutefår och hennes lilla baby.



Båda med snygga fårprofiler!



Den lilla gutebebisen, flockens minsting, är en glad liten typ som ler mot omvärldens konstigheter!



Den ena ryatackan har bara en, men en helt ljuvlig liten ryababy. Han/hon har inte riktigt förstått att det är det gröna fräscha och inte det bruna torra man ska tugga på!



Denna lilla flock ska vi alltså ha boende hos oss i sommar. Eller i alla fall så länge som vi kan erbjuda dem bete. Om sommaren blir torr och solig blir det en kortare tid och om den blir regnig, så att betet räcker länge, kanske ända fram till hösten.



Jag hoppas på en fin sommar med regn i lagom mängd som vattnar både fårgräs och rabatter.
En sådan där svensk, lagom sommar.
Lagom med sol.
Lagom med regn.
Lagom varmt.
Då trivs fåren och jag bäst!


God afton önskar

Skogseva


10 kommentarer:

  1. Så rart..........

    SvaraRadera
  2. Inger:
    Inte sant! Det finns väl knappast något fridfullare än betande djur. Jag tycker att du ska ta dig hit en dag och klappa på dem!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. I morgon åker jag till Trelleborg och får kniven i ryggen...får se när jag kan gå igen ;(

    SvaraRadera
  4. När jag ser dom där saknar jag faktiskt att ha får/Mariana

    SvaraRadera
  5. Inger:
    Jag ska hålla tummarna för att allt går bra och för att du kommer att få en någorlunda rörlig sommar.
    Kram

    Mariana:
    Det ÄR mycket trevligt! Opretentiösa djur som klarar sig med lite tillsyn och nytt vatten dagligen. Jag tycker att de tillför en hel del till min närmiljö - man mår bra av att ha djur omkring sig!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  6. Jag har också haft får, saknar dom inte egentligen, har blivit för bekväm, men dina bilder är ju så vackra, och trevliga djur är dom :-)

    SvaraRadera
  7. Fia:
    Våra får är ju bara sommarfår så man kan säga att vi kör "light"-varianten! Dom betar hagen och när gräset är slut lämnas de tillbaka. Vi slipper vinterförvaring, att skaffa hö och allt sådant som förmodligen är negativt med att hålla får - vi plockar bara russinen ur kakan! Vi kan i och för sig inte lämnat hemmet, men det vill vi ändå inte under sommaren. Att själv äga får skulle jag nog inte fundera över, men att ha tillgång till dem under sommaren är perfekt.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! Den lilla smilfinken var ju ljuvligt söt.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Lotta:
    Visst är han/hon (jag har ingen aning om vilket kön den lille har) helt underbar. Man kan inte låta bli att charmas av ett leende litet lamm! Han/hon hade platsat i vilken tandkrämsreklam som helst.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  10. Lotta:
    Han är en riktig liten raring till clown! Han kan hoppa jämfota - med alla fyra samtidigt!
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!