söndag 29 maj 2011

En underbar lördag


Kan starten på en solig lördag börja bättre än med uggleskådning?
I jättepilen i prästgårdsevas trädgård hade två uggleungar just lämnat boet och satt och halvsov på lite ostadiga ben.
Dunigt ulliga och fortfarande hjälplösa satt de och väntade på mammaugglan. Hon dök upp så småningom och för att inte störa gav madammen och jag oss iväg.



Vi for till Katarina i Lund för att titta in i hennes trädgård, som hon så generöst höll öppen för besökare.

En stor trädgårdsupplevelse i en tämligen liten trädgård!




Jag har ingen lust att vidare kommentera, eller visa foton därifrån.
Lämpligast och mest kärleksfull fotograf är trädgårdens ägare.
Lämpligaste berättare är den som gräver, planerar och planterar.



Men trädgården - åhh.. vad den var vacker.
Och omväxlande.
Kontemplativ.

Och så stor!
I sin litenhet.

En  upplevelse att få se den. Tack för det Katarina!


Säger skogseva

7 kommentarer:

  1. Ångrar lite att vi inte åkte dit, men det passade inte riktigt i schemat

    Har vi tur öppnar hon igen :)

    /Carolina

    SvaraRadera
  2. Carolina:
    Jo du.. att en trädgård på drygt 600 kvm kan ge ett så stort intryck är fantastiskt. Vi travade runt i nästan två timmar och det var icke på något vis trist! jag kan kanske tänka mig att Katarina funderar på att visa den ännu en gång (se dagens blogg).

    Må så gott.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Så häftigt med ugglor! De är så fina djur - lite magiska tycker jag.

    Åsa

    SvaraRadera
  4. Fniss, det var en oväntad bild med mossan och taklökarna, de stod i skräphörnan och skulle inte synas... Tack för de fina orden!
    Så häftigt med en uggla, det har sina fördelar att bo på landet!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Åsa:
    Ja, lycklig den som har ugglor i sin trädgård, som prästgårdseva har. Vi har ugglor runt omkring, dock inte i trädgården, men så nära att vi får njuta av deras ho-hoande. Duktiga sork- och musfångare är de också - ytterligare ett plus för den granna fågeln!
    Eva


    Katarina:
    Skräphörnan? Det var då den snyggaste skräphörna jag har sett! Mossa och taklök i vackra svarta krukor - inte så mycket av skräp över det inte. Men det är klart.. med en så ljuvlig trädgård som din är naturligtvis även 'skräphörnan' vacker och välkomponerad!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  6. Hej Skogseva
    Tak for din kommentar på min blog og tak for de smukke billeder fra Katarinas have. Jeg håber, engang at få lejlighed til at besøge den og se den ved selvsyn.
    Kh Jørn

    SvaraRadera
  7. Jörn:
    Det hoppas jag verkligen att du får möjlighet att göra - den är mycket sevärd!
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!