tisdag 3 maj 2011

Efter frostnatten.


Trots mina förberedelser med täckning av allt som jag trodde skulle behöva sådan och trots att jag flyttat in lager, rosmarin, pion och småplantor i växthuset fanns det växter som inte klarade sig.
Växter som jag inte ens tänkte på! Den Kaukasiska vingnöten, som sedan i fjol vuxit 1.30 och nu är en  stor och omfångsrik buske/träd på 2.60 klarade icke minusgraderna...



De små späda bladen svartnade och dog. Likadant gjorde de flesta av mina ormbunkar.

Hoppas verkligen att de orkar komma med ny grönska.


God afton önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Tråkigt!hoppas dom kommer igen/Mariana

    SvaraRadera
  2. Mariana:
    Jag är gråtfärdig - min fina vingnöt!
    Jag hoppas också. Träd brukar ju hämta sig, åtminstone efter angrepp av larver. Hoppas att det är en riktigt stark och duktig vingnöt som klarar av det här tjuvnypet.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. Oj, så tråkigt! Vi har också haft nattfrost under flera nätter men växterna är ännu så små att de inte tar illa upp. Hoppas att vädret blir varmare under helgen!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  4. Sari:
    Jag vill också ha växter som inte tar illa upp av nattfrosten! Våra sydväxande saker är bortskämda och behöver vinterpäls vid minsta lilla kyla. Jomenvisst tänker vädret bli bättre - det ska ändra sig redan i morgon, men för säkerhets skull har jag varit ute och täckt med mina skynken igen. Här ska inte mer frysa bort!
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!