lördag 30 oktober 2010

Vildsvinsjakt


I dag är något totalfel i kroppen.
Det gick alldeles utmärkt att ta sig ur sängen och stoppa kokt ägg, café au lait och rostat bröd i magen. Det gick lika bra att läsa den digra lördagstidningen. Men sedan ville inte huvudet vara vaket längre, så både det och kroppen hamnade i soffan och sov i ytterligare två timmar. När vi vaknade till så småningom sken solen, och även om kroppen var väldigt opigg tog jag den med på en promenad. Vildsvinen är alerta nu och jag skulle fånga de intensiva grymtningarna på en filmsnutt. Trodde jag...



Jag gick på 'förbjudna' vägar för att få lite omväxling i mitt travande, sådana vägar som är stängda med bommar. Bommen på ena sidan var halvöppen - oemotståndligt naturligtvis.

Och skogen var full av tröttsamt vackert, guldgula träd.



Som vanligt var jag ensam i skogen. Ensam människa i alla fall. Jag skymtade en hjort, men just här hördes inga vildsvin.



Men när jag närmade mig hemmaskogen grymtade det i norr, söder, öster och väster! På så stort avstånd att det inte var lönt att försöka fånga det med kameran. Förresten vet väl alla hur ett vildsvin låter..



Grisarna hade lämnat väldigt färska bökspår tjugo meter från vårt hus, alldeles utanför fårhagen.
Nu gäller det att komma ihåg eltråden om kvällarna om trädgården ska förbli oförstörd!



God dag önskar

Skogseva

7 kommentarer:

  1. Tröttsamt vackert?
    Jo, jag tackar, jag.
    Tackar alltså. Ty tröttnar gör jag icke....

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva: Jovisst är det fint, väldigt fint till och med. Dessvärre är det snart över och då vet vi hur det ser ut - grått, grått, grått!

    Då kan jag ångra mina ord.

    Fy skäms på mig!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Va... får ni inte gå som ni vill nere hos er? Själv har jag en surbonde i granngården men med lite vift med fransarna och några väl valda små söta ord så avväpnade jag honom för några år sedan, så nu vinkar han så glatt när jag går förbi! Nu ska jag ge mig ut i min skog och vi har inte några svin att akta oss för! Tack o lov

    SvaraRadera
  4. Ingela: Jodå, vi får gå precis hur som helst, utom inom militärt område och det var det jag gjorde! Ingen vet riktigt vad det används till idag, men det händer att där är någon slags verksamhet. Man kan väl säga att området är halvförbjudet...
    Var glad och tacksam att inga vildsvin har hittat upp till er, de är ett gissel för alla utom för jägarna! Ni har säkert annat elände att slåss mot - mygg kanske.
    Nu ger jag mig också ut en sväng i skogen och idag en helt tillåten sådan.
    Tack för titten säger
    Eva

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Gud vilka härliga färger som det finns kvar hos dig, här hemma hos mig i Karlskoga är det bara grått och trist nu. Så nu kan man nog säga att jag längtar efter lite snö eller lite kallare väder så det blir frost hela dagarna.

    Z

    SvaraRadera
  7. Zandra: Välkommen hit och tack för att du gav dig tid att lämna ett litet 'avtryck'!
    färgerna har mattats en hel del faktiskt de senaste dagarna och löven lämnar träden i rasande fart. Trots det längtar jag INTE efter vare sig frost eller snö. Jag klamrar mig krampaktigt kvar i hösten...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!