torsdag 28 oktober 2010

Höstrea

Prästgårdsmadammen och jag reashoppade i går, men bara sådant som hör till livets nödtorft.

Sådant som går att gräva ner i jorden!

Vem kan motstå att köpa 90 Allium 'Neapolitanum'



och 30 Tulipa kaufmanniana 'Concerto', när det är "Tag tre betala för två" som gäller.


Samtliga 120 lökar ska grävas ner i nya rabatten nu i helgen.



Jag som bara har lite snödroppar, några snöklockor och ett försumbart antal scillor i trädgården betraktar en sådan mängd med lökar som en otrolig rikedom! Varje enskild lök ska grävas ner med ömhet och stor varsamhet alltmedan jag talar vänligt och uppmuntrande till dem. Sedan går jag in i stugvärmen och gör några magiska tecken och utropar några besvärjelser så att de små liven inte får för sig att dö under den vargavinter som  många säger står för dörren. 

Hur stort spill kan man tillåta på 120 nysatta lökar under en vargavinter?


Undrar Skogseva

5 kommentarer:

  1. Men vad roligt, jag köpte 10 stycken Allium Giant för ett tag sedan, gick sedan vilse i trädgården för att det inte fanns plats för dessa futtiga 10 stora lökar ( ska tillägga att jag har ett hav av 10 000 tals vårlökar redan )
    Och så köpte jag 3 påsar á 10 Giant lökar till...och så hittade jag platsen på direkten,
    Think Big, eller hur?
    Petra B.

    SvaraRadera
  2. Petra: Oj..., vad du måste känna dig rik med så många lökar och vilket fantastiskt blomhav din trädgård måste vara på våren! Jag får väl hoppas på att de jag just köpt ynglar av sig lite grand...
    Må så gott

    SvaraRadera
  3. Mmm, så fint det kommer att bli.
    Bara det inte blir en sorkvinter.

    Och så fin formen har blivit på rabatten!
    Verkligen fint.

    Kramar från din veliga vän på slätten

    SvaraRadera
  4. På måndag, eller tisdag beroende på när du kommer, får du visa mig "bokfunktionen" på bloggen! :D Välkommen hit! puss&kram

    SvaraRadera
  5. Prästgårdssyster: Åhh, vad jag längtar efter att få se resultatet! Och Gud nåde den sork som använder rabatten som matsal och lökarna som middagsmat!
    Vid något lämpligt tillfälle ska jag berätta för dig vad jag tänker på när jag ser rabattformen..
    Velig? Du köpte ju en ickehärdig planta. Det tycker jag var modig på gränsen till utmanande!
    Mångkramar från åsen

    Hannzoo: Jag visar så gärna allt jag kan och vet! Ser fram mot att få krama om er alla.
    Pussokram fram till dess.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!