onsdag 6 oktober 2010

Nursery


Ett "måste" inför de frostnätter som oundvikligen kommer, även om det i brittsommarvärmen just nu är svårt att tänka sig, är gjort i dag. Sticklingar är tagna och står i säkert förvar i växthuset.

De viktigaste av alla knipsade jag först, mina vita favoriter Margueriter. 18 små krukor med två plantor i varje - ett litet svinn måste nämligen räknas med under vinterförvaringen.



Därefter ett försök som Prästgårdseva initierat. Sönderhackning av en Helichrysumranka till små sticklingar. Lätt som en plätt tror madammen att de ska rota sig. Jag är lika tveksam som Beverly Nichols alltid var vid ett sådant lättvindigt sätt att få till nya egna plantor. Så enkelt kan det väl inte vara! Det trodde inte han och det tror inte jag. Man måste säkert uttala någon slags trollformel...


Och sammaledes med Plectranthus vars doft man antingen gillar eller tycker är "vidrig", som någon på en plantskola uttryckte det.


Sex små krukor med doftpelargonen P. fragrans 'Old spice', eller som den också kallas 'Nutmeg'/'Mors blomma'/'Svenskbybornas pelargon'/'Farfarsblomma'/'Marias blomma'/'Muskotpelargon'/. Oavsett vad den kallas är det den mest tacksamma och den ljuvligaste av dem alla, en växt som har sin plats utanför växthusdörren så att den kan sprida sin doft när man nuddar vid den.



Och till sist något som Prästgårdseva redan hade stora, blommande sticklingar av: Gaura.
Dessvärre lyckades jag aldrig hitta en vit planta eftersom jag var så sent ute, så om sticklingförökningen lyckas får jag nöja mig med rosablommande plantor. Jag kommer att bli så lycklig om jag kan övervintra de små liven att de kan få bli gredelina eller gula om de så vill...




God kväll önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Mina pelargonskott hamnade i vatten, för jag glömde köpa jord. Stora moderplantan är utslängd. Kram. Är hemma i morgon fm. Storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Det går bra det också! Stora pelargonen har jag inte tagit skott av ännu, gruvar över förvaringen, källaren är ju begränsad.
    Jag ringer på förmiddagen.
    Kramar från lillasyster

    SvaraRadera
  3. Jag har inget lovat men det skulle förvåna mig om det inte skulle fungera.

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Prästgårdslady: Jag är benägen att tro att det fungerar när du gör det. Har man gröna fingrar så har man!
    Kramar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!