torsdag 14 oktober 2010

Handarbetets väninnor


Satt en eftermiddag i den ljuvliga prästaträdgården och handarbetade i solen.

Mitt på gårdsplanen står ett pampigt träd, en Castanea sativa, full av frukter. Somliga forfarande slutna om sitt innehåll, många helt öppna, en del på marken med sina ätliga nötter fullt exponerade.

Märkliga och vackra. Fulländade fotoobjekt.  

Påminnande om sjöborrar...



...med hönsfötter som tittar fram ur kastanjenötens pluderhosor!


En mjukare livmoder har väl aldrig omslutet ett frö.



Och resultatet av handarbetet?
Några hundra murgröneplantor avhuggna från en gång i prästaträdgården.
Ansade och klippta i lagom stora bitar!
Hemtransporterade till åsen i en svart plastsäck.



Drygt hälften är nu planterade som marktäckare i den nya rabatten.
Resten ska stoppas i jord i helgen.

Så det så.


God middag önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Uj....det sprider sig som pesten.

    SvaraRadera
  2. Inger: Ja, det hoppas jag verkligen!

    SvaraRadera
  3. Hannzoo: De lär dessutom vara goda säger de som ätit sådana. De ska vara rostade och egentligen ätas på vänstra stranden i Paris...
    Kramar från din f-mor

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!