söndag 10 oktober 2010

Nya rabatten



Jag tog en tidig morgonpromenad med kameran på magen. Det var en fantastisk morgon med dis som lämnade kvar mängder av små vattendroppar i spindelnät och på blad och blomma. 


Efter frukosten ägnades resten av dagen åt nya rabatten.

Jag började med att gräva av grässvålen - ca fem kvadratmeter. Gräva upp, lasta på kärran, upp i skogen, lasta av. Det blev många turer med lilla "traktorkärran".



Under en timme hade jag sällskap av en främmande fågel som stillsamt burrade runt över mitt huvud. Han/hon njöt säkert av flygturen i brittsommarsolen. Jag njöt av mitt grävande, av att kroppen orkade, av stillheten...



Jag ska inte berätta om allt elände jag hade med stora stenar som dök upp, om hur kraftiga rötter de gamla buxbomarna som växte bakom gaveln hunnit skaffa sig under de nio år de stått där, eller om hur ont det gjorde när jag hävde mig på spettet för att få upp en sten och spettet gled undan och jag skalade av skinnet på underarmen mot en gammal plåtkruka som innehöll ett buxbomsklot.



Simsalabim! Efter åtta timmars arbete var rabatten nästan klar.



Återstår att gräva bort den sista biten grässvål.

Och att transportera bort stenar. Inte bara de som syns på fotot....


God kväll önskar en trött

Skogseva


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!