fredag 25 februari 2011

Det bruna kuvertet

Vi bor i ett gammalt hus i två plan. På nedervåningen finns ett stort vardagsrum/bibliotek, toalett, matrum och kök. På övervåningen en hall, ett gästrum, badrum, sovrum och en tämligen stor klädkammare.
Under kök/matrum har vi en källare som man når utifrån.
Vid uppfarten ligger en byggnad som rymmer förråd/arbetsbod, carport samt vår tvättstuga.
I trädgården mittemot kökstrappan ligger vårt älskade växthus.

Nu har ni fått en klar beskrivning över interiör och topologi!



För ett antal veckor sedan fick jag ett kuvert med de fröer jag beställt inför den vår och sommar som kanske, kanske kommer någon gång: http://skogseva.blogspot.com/2011/01/ett-brunt-kuvert.html. Sallad och citrongräs och annat smått och gott, men framförallt några hett åtrådda och väldoftande luktärter!
Alls icke de luktärter ni ser på bilderna från i fjol - nej, gammaldags blåa och vita med stor doft!



Nu är problemet bara att jag icke har en aning om var jag har lagt kuvertet med mina fröpåsar. I källaren? I klädkammaren? I uthuset kanske, eller i tvättstugan?

HJÄLP!

Hur många "bra" ställen finns det att lägga undan ett vadderat brunt kuvert i väntan på att det ska bli dags att så? Med tanke på hur det ser ut omkring mig alltså?
Med tanke på hur det ser ut i min hjärna finns det nog dessvärre ett obegränsat antal platser, den ena mer fiffig än den andra.



Jag håller huset tämligen välstädat. Ett brunt vadderat kuvert borde vid det här laget ha dykt upp. Jag har nämligen snokat runt. Dammsugit alla tänkbara ställen. Dragit ut lådor. Till och med sådana lådor som nästan inte går att dra ut - dom i den gamla sekretären.





Just nu känner jag mig som en mycket senil gammal dam som icke har koll på någonting!
Jag tror faktiskt inte att jag kommer att hitta mina fröpåsar även om jag vet att dom måste finns någonstans.

Men var, var, var?

Undrar Skogseva

4 kommentarer:

  1. Aj, aj!
    Och då tänker jag alls icke på den onda tån, som jag hoppas har lugnat ner sig inför så allvarliga ting, som att förlägga en påse med Fröer. Ty eftersom jag anser, att du har mer än 'tämligen' västädat både i ditt hem och i ditt hjärnkontor, befarar jag det värsta. Vilket alltså inte handlar om ev. senilitet utan om den hemska tanken, att kuvertet kan ha 'följt med' ut i städningen....
    Jag hoppas jag har fel. (Har du förresten letat i skafferiet? Svalt, torrt och mörkt. Och ett ställe där hrmm senila, gamla tanter säges ha för vana att gömma andra värdesaker.)

    Kram och tack för promenadsällskapet häromdagen

    eva

    SvaraRadera
  2. Prästgårdsväninna: Tån är fortfarande ond. Men nytränad! Jag börjar luta åt att kuvertet av någon anledning har 'städats' bort. Skafferiet är ett ställe som icke böra visas för omvärlden! Mitt skafferi äro icke så välstädat som (åtminstone emellanåt) övriga huset är. Fullproppat. Smockfullt. Rymmer icke ett vadderad kuvert på grund av allt manitobamjöl som väntar på att bli till goda prästgårdsbröd! Om jag hade haft en hatthylla hade jag letat där också - det var där Pippi Långstrump förvarade sin ost, så alla ställen är möjliga!
    Kram på dig prästgårdsväninna och tack själv för en trevlig eftermiddag!

    SvaraRadera
  3. Jag kommer snart och hjälper dig att leta. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Utmärkt! Härmed utlovas en hittelön i form av en extra god middag!
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!