söndag 12 december 2010

Vintervind

Regn. Snö. Kall natt.
Det krasar under fötterna när mina stövlar krossar iskristallerna.
Vinden är stygg och jag vandrar ensam.
Det finns ingenting att se. Inga djur - skogen är tom.




I skogskanten står lupinen med vidöppna lurviga fröskidor. Tomma. Var är fröna? I marken? I fågelmagen? Varför är skidorna pälsklädda om fröna inte skall vinterförvaras i dem?




Vid växthuset rasslar vinden runt i bambun - viker och böjer, sliter och bänder. Pinar det stackars gräset som står där och är evigt sommargrönt.




Kolkwitzian är full av små igelkottar. Spretar med taggarna åt alla håll. För stickigt som fågelmat och för lurvigt för en musmun?

Jag fryser i vinden.

Jag går in...


Skogseva


3 kommentarer:

  1. Ja det är inomhus väder nu med varm glögg och pläd i soffan.....mmm

    SvaraRadera
  2. Inger: Pläden är ok men icke glöggen. Jag "fördrack" mig för många år sedan och klarar inte längre av smaken, trist. Men jag kan dricka varm svartvinbärssaft i stället när jag krypa upp i soffan!

    SvaraRadera
  3. Mmm- gott med varm vinbärssaft, ger doft av både sommar och vinter. Här i norr är det ljuvligt vackert med all snö och det doftar sagolikt av julbak. Alla ljusen skänker ett enormt välbefinnande. Ett tag till blir det allt mörkare, men ljuset kommer åter-. Älskar den här årstiden - tyst stilla och förväntansfull. Kram från Yvonne

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!