måndag 27 december 2010

Riket

Annandag jul ägnar vi oss åt traditionsenligt spel och dobbel.

För att spela och dobbla enligt tradition måste vi åka sydvart genom islandskapet till en liten, liten by söder om landsvägen.




I den lilla byn, finns ett litet hus som bland alla andra tingestar även innehåller ett litet spel.
Det lilla spelet plockas fram en gång om året, nämligen på annandagen. Efter en stor julmiddag och då de små gossarna har tvingats i säng med magarna fulla av köttbullar och julmust och det är tyst och stilla i huset sätter de vuxna igång med sina svarta gärningar.




Bland juleljus, gran, flaskor och glas sitter sedan fyra människor i många timmar -  kastar tärning och flyttar sina ploppar, ställer frågor och måste svar på frågor om allehanda märkligheter från tolvhundratalet till artonhundratalet.




Somliga har svårare än andra att komma ihåg tävlingsregler och turordning...
Somliga får finna sig i att ständigt tillhöra de fattigas skara, precis som i verkligheten...




..medan andra korta stunder kan få smaka på hur det är att befinna sig i de rikas värld, får bära en tjock guldring runt halsen och får flytta tre steg i taget i stället för som de fattiga två.




Och av någon underlig anledning brukar värden när spelet är slut sitta med den största högen guldpengar, medan vi som kommer från annan ort åker hem lika fattiga som vi var när vi kom...


God afton önskar

Skogseva

5 kommentarer:

  1. Men rik på trevliga minnen...!?

    SvaraRadera
  2. Det låter både gemytligt och skrämmande på samma gång.
    Sällskapsspel är trevligt och att vara fattig har aldrig stört mig. Men jag hatar att förlora.....
    Kramar
    från en, som dessutom inte kan sin historia särskilt väl.

    SvaraRadera
  3. Inger: Absolut. Tårarna flödade - av skratt!

    Prästgårdseva: Om jag får välja är jag nog helst rik... Att förlora är det tristaste som finns, men jag kom som väl var bara näst sist! Frågorna är av allehanda slag knutna till århundradena - ett riktigt trevligt spel och en kväll att längta till i juletid.
    Kramar från åsen

    SvaraRadera
  4. Jag var en god värdinna och tog på mig rollen som storförloraren... Men det gör jag så gärna, för en rolig kväll är det alltid! Kram

    SvaraRadera
  5. Yngsta: Du var en mycket god värdinna och allt var superbra; mat i mängder, drycker i mängder och trevligt spel med många glada skratt!
    Synd om barnen att jag blev godissugen...
    Kramar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!