måndag 2 juli 2012

Efterlängtat nytillskott


Länge har vi längtat efter vattenplask. En vattenspegel. En aldrig så liten damm någonstans på detta ställe som faktiskt heter just Dammen.
Men det är ju så besvärligt. Dammdukar och elände. Gräva i någon konstifik form. Gräva över huvud taget. I åsen som består av 99 procent sten...

Men så hittade vi ett stort plastkar, 60 centimeter djupt och 110 centimeter i diameter, stort nog att rymma både några fiskar och en liten fontän. Och platsen... ja den var given från början. Miscanthusen skulle få bilda fond och bidra med lite höjd i rabatten som var tänkt att omgärda dammen.

Käre maken svålade av gräset och detta gjordes innan de stora regnen hade börjat falla. Ett slitigt och knallhårt arbete även om ytan inte var så stor. Sedan vidtog mitt grävningsarbet och här har jag spettat fram och baxat upp de första stenarna.




När jag kommit så långt började det (gudskelov) att regna och marken blev lite mer medgörlig. Inte lättgrävd men så pass medgörlig att maken erbjöd sig att hjälpa till! 




Vi provsatte karet och slutformade rabatten. Mer grässvål att ta bort. Arbetsordning kan tyckas märklig, men  vi kom fram till att det var så vi måste göra med tanke på den befintliga miscanthusen, jordens beskaffenhet, att vi inte skulle behöva gräva mer än vad som var nödvändigt o s v.




Den lilla rabattbiten närmast miscanthusen planterades med daggkåpa och ormbunkar. Ännu var karet inte permanent på plats. Det skulle vägas av och justeras milimeternoggrant. 
Sand längst ner i gropen.
Karet tjusigt avvägt.

Vi började spola ner material från sidorna för att packa runt karet. Det rann ner mycket grus och jord.

Och karet steg och steg ur gropen...

Ibland hjälper det inte att käre maken är professor - han tänkte inte på att det borde vara en viss mängd vatten i karet också för att hålla det på plats! 

Här gav vi upp och lät dammprojektet vila några dagar medan det regnade och regnade och både det upplyfta karet och gropen fylldes med vatten!




Så blev det äntligen en lämplig uppehållsdag, vi grävde upp allt som vi alldeles i onödan spolat ner i gropen och gjorde om proceduren, men denna gång på rätt sätt. 
Lite vatten i karet. 
Justera. 
Spola ner lite grus och jord. 
Justera. 
Mer vatten i karet. 
Justera. 
Mer grus och jord. 
Justera.

Och det funkade!




Ett lock som konstruerats för att vintertäcka karet lades på och den blivande rabatten grävdes ur.
Arbetsordningen låter onekligen mycket märkvärdig...




Limefärgade funkior, ormbunkar och daggkåpor planterades. En rejäl pump, CombiClear 4000, sattes på plats och så hördes det plötsligt...

Det efterlängtade porlet!


Nu ska jag bara fixa till kanterna. Synliga plastkarskanter är inte vackra så det blir till att återbörda en liten mängd av de bortplockade stenarna och fortsätta den påbörjade stenringen.










Elva fina guldfiskar simmar nu glatt omkring i den lilla dammen.

Och jag kan sitta i timmar och titta på fiskarna och lyssna på porlandet.




skogseva

26 kommentarer:

  1. Det ser ju ut som ni haft dammen i flera år, så naturligt ser det ut med växtligheten! Jag förstår, att din make inte är professor i hydrologi, för då skulle vi väl inte haft fullt så mycket regn på sista tiden! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte längre har tålamod nog att vänta på att småplantor ska bli stora och täckande letar jag numera alltid efter så färdigvuxna exemplar som möjligt. Jag hade turen att hitta extremt fina funkior, daggkåpor grävdes upp ur egen rabatt och ormbunkarna kommer från "vår" skog.
      Du har rätt.. hydrologi är inte käre makens ämne och även om så varit hade han förmodligen inte kunnat påverka eländesvädret som varit och är. Vi får hoppas på en bättre sensommar!
      Må så gott du också.
      Eva

      Radera
  2. Man har ju sina små eller stora drömmar - ett litet porlande vatten i trädgården är ju en sådan - och när de slår in (läses när man själv sliter och släpar och fixar och donar) så är det en stund av lycka. Fin damm ni baxade med - den ser ju ut att ha funnits ett bra tag! Nu får du och maken och era små fiskar simma lugnt och njuta av vattenspegeln och porlet.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det märkliga är att det ständigt dyker upp nya drömmar och projekt som man vill verkställa. Jag lovar maken varje gång att just detta projekt är det sista - medan jag korsar fingrarna bakom ryggen!
      Jag är extremt nöjd med att vi genomförde vårt lilla dammbygge och längtar efter många fina dagar då jag kan sitta vid dammkanten (kanske med en drink bredvid mig) och bara lyssna och njuta.
      Kram från Eva

      Radera
  3. Det är mer jobb än man tror!!
    Det blev ju kanon fint och den blev så inbäddad av växter så det inte ser ny gjort ut!!
    Rofyllt är det med damm.
    Ha en trevlig sommar
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska gudarna veta att det var ett jobbigt grävarbete. Vi har ju ingen djup mylla här precis..
      Tanken var just att den inte skulle se nyanlagd ut, det har jag inte riktigt tålamod med så det blev till att plantera tätt.
      En damm är en riktig njutplats som jag önskar att alla kunde ha i sin trädgår. Även om det bara blir ett minikar med vatten i tillför det så mycket och med en liten fontän får man det efterlängtade ljudet...
      En solig och skön sommar önskar jag dig.
      Eva

      Radera
  4. Vilket slit! Men bra blev det, och kul skrivet om arbetsordningen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bettina och välkommen hit! Jag blir så glad när någon ger sig tid att skriva en kommentar. Jo, vi är också väldigt nöjda med att slitet resulterade i något vackert. Nu ska jag bara få fiskarna så tama att de äter ur min hand - det har jag nämligen läst att det ska gå. Jag har ju några månader på mig och med matning tre gånger om dagen ska jag nog lyckas!
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  5. Vilken fin lite damm det blev till slut! Måste fiskarna flytta inomhus på vintern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin, jag är så glad över resultatet! Nej fiskarna ska bo i sitt kar i vinter och med hjälp av en doppvärmare håller vi en öppning i den is som (säkert) lägger sig. Huvudsaken är att det inte blir bottenfruset för då blir det fiskpinnar av de små liven - och det vill vi verkligen inte!
      Må så gott fru Grep.
      Eva

      Radera
  6. Så vackert det blev! Jag gillade planteringen.
    Visst kan väl ibland ordningen tyckas märklig men allt som oftast finns det en anledning till det. Vår damm ska äntligen få komma igång i år! 2 år har det tagit från det att vi först la den på plats i den upphöjda rabatten. Sen skulle det grävas ur, den är djupare än murens höjd, och därefter fylldes det på med ny jord runt om innanför muren. Idag har den satt sig ordentligt och är i våg (snickaren här är noggrann!) Snart åker vi över sundet för att köpa de Koikarpar som ska få simma här - underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för det!
      Med tanke på ert dammbygge förstår du också att en väldigt ologisk ordning kanske i själva verket är väldigt logisk!
      Det låter otroligt spännande med invandrarkarpar. Är det något speciellt med danska koiar? Vi letade runt i Malmö men hade inte riktigt tålamod och tid så det blev guldfiskar, som kanske egentligen är mer lagom för vår lilla damm än koiar. Lycka till med era fiskar.
      Eva

      Radera
  7. Ja, ett vattenplask står högt upp på min vill-ha-lista också!
    Det är så roligt att läsa om hur andra har gjort. Ditt plask blev jätefint!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan rekommendera dig att dra igång med ett plaskprojekt! Tillfredsställelsen är stor när det är klart och man kan slå sig ner vid dammkanten och bara titta, lyssna och njuta. Jag önskar bara att vi hade haft tillgång till lite tips och råd innan vi startade så hade vi sluppit att göra dumma och onödiga misstag.
      Må så gott du också.
      Eva

      Radera
  8. Trägen vinner.
    Så snyggt det blev....och en behändig storlek på damm, inte för stor.
    Det hade inte varit kul att vänta på att småplantor som ska växa till sig, klart att man vill ha rejäla plantor på en gång när man slitit så hårt.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du... trägen får man vara för att åstadkomma en grop här på åsen!
      Men det är klart, om jag hade fått bestämma och haft hundra man till grävhjälp hade jag gärna haft en damm som var femtio gånger större. Men då hade det å andra sidan gått åt så många plantor att jag hade behövt råna en bank för att göra något snyggt av den lilla sjön. Jag nöjer mig med vår lilla pyttedamm...
      Ha det bra du också.
      Kram från Eva

      Radera
  9. Så fint det ble.
    Jeg har kjøpt vannliljer for lenge siden, og mangler bare dammen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Martin!
      Oj då.. det var också en annorlunda arbetsordning, växterna först och sedan dammen. Men varför ska man göra allting på det vanliga viset? Bara man har bestämt sig för att starta ett projekt så kan man genomföra det i precis vilken ordning man vill tycker jag. Du får sköta om liljorna så att de inte dör innan dammen kommer till stånd!
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  10. Helt underbart fint! Och guldfiskar! Oj, oj! Så klart du njuter.
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefint tycker vi själv. Och i dag köpte vi minsann ytterligare två lite större fiskar. Har suttit långa stunder och bara tittat - trädgården kommer att bli eftersatt...
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  11. Jättefint, men vilket jobb! Jag svär när jag stöter på 2 små stenar när jag gräver...... Hmmm hur mycket hade jag inte svurit om jag hade haft så mycket sten som du!!!
    Jag har ju också en liten damm och den är jag jätteglad för!/Lila-Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt, ja det vill jag lova! Vilken tur att det inte är du som får bearbeta den steniga jorden - du hade blivit svart om munnen av alla svordomar. :-)
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  12. Nämen så fint det blev, det ser ju ut som om den har funnits där i alla tider! Man vill ju slippa se själva installationen, bara vattenspegeln och växterna, snyggt!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev det fint. Finns det något tristare än synliga, och oftast väldigt fula, dammkanter? För att undvika det är allt väldigt tätt planterat och lite lutande över dammkanten - fiffigt eller hur.
      En skön och solig söndag önskar jag dig.
      Kram från Eva

      Radera
  13. Lekkert! Kan fiskene bo ute om vinteren? (Og der leste jeg svaret på det lenger oppe- innlagt varme! For en luksus!) Vi har også glade drømmer om dam i hagen, og da blir det nok det.. før eller siden :) Jeg må le når jeg ser haugen med stener.. gjenkjennelig! Nyt dammen, sommeren og de flotte gullfiskene! Gratulerer med ny dam Eva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kära Ranten, vi ska göra vad vi kan för att hålla liv i fiskarna över vintern. Vi har köpt ytterligare två fiskar som är lite större så jag skulle bli väldigt ledsen om dom inte klarar en övervintring.
      Det är klart att ni måste ha en damm i Rantenhagen, det tillför ytterligare en dimension till trädgårdslivet - en mycket rofylld dimension!
      Må så gott där på andra sidan kölen och hälsa till herr Ranten.
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!