lördag 28 juli 2012

Liten snäcka


En ynkligt liten trädgårdssnäcka, sju milimeter stor, kröp på ett ormbunksblad.
Omvärlden är jättelik när man mäter sju milimeter från topp till tå. Från tentakel till fotens bakände.

Världen är inte bara jättelik, den är jättefarlig!




Liten snäcka måste ytterst noggrant kontrollera så att inget farligt gömmer sig på undersidan av ormbunksbladet.

Liten snäcka klamrar sig fast och kikar över kanten.

Någon där?




Liten snäcka väljer att fortsätta sin oändliga färd på bladets ovansida.
Den sidan är trygg.
Där har liten snäcka krupit runt de senaste timmarna.
En liten pyttebit i taget.

Livet går knappast ens i snigelfart för en liten trädgårdssnäcka...




God kväll säger skogseva

12 kommentarer:

  1. Vilken söt berättelse! Jättefina bilder!
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söt liten snäcka också, jag blev smått förälskad i den lilla raringen!
      Må så gott du också.
      Kram från Eva

      Radera
  2. Så fina bilder och vilken fin betraktelse över den lilla trädgårdssnäckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sisådärbilder - håller på att lära mig min nya kamera och det är inte helt lätt, vi drar på olika håll. Men så småningom..
      Må så gott Anita.
      Kram från Eva

      Radera
  3. Ja - världen kan ses ur olika perspektiv! Fina bilder på denna pyttelilla trädgårdsvarelse.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snigelperspektivet är inte så dumt, ett stilla och sävligt liv i det gröna, kan inte vara mycket bättre.
      Kram från Eva

      Radera
  4. Vilken fin studie av en liten trädgårdssnäcka!

    Klart du skall vara med i tusen trädgårdar!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stönar över nya kameran, men tänker inte ge mig. Har svårt att få till skarpa bilder men det hänger naturligtvis på handhavaren och inget annat.
      Jo, det funderar jag ju skarpt på, men jag undrar om någon letar sig upp på den avlägsna åsen...
      Må så gott du också.
      Eva

      Radera
  5. Sötaste lilla snäckan! Tycker bara jag har så många!
    Min fikonplanta står i uterummet hela vintern. Det är ouppvärmt och det brukar vara lika kallt som ute! Är ett skott från en vänninas dotters fikon! Tror att det är Bornholmsfikon eftersom det är så härdigt! Slår rot väldigt lätt!/Lila-Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de fina så här i närbild. OM man inte har för många av dem och det har inte jag. Kan tänka mig att dom är besvärande när de blir många. Såg en bild där någon hade plockat en handduk full en kväll, inte så kul!
      Aha, då förstår jag - Bornholmsfikon är tydligen väldigt tåligt.
      Ha det så gott.
      Eva

      Radera
  6. Intressant med snigelperspektivet...mycket vackra bilder!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar hur det är tvärtom? Snigel som betraktar oss ur sitt perspektiv, som inte kan fly från våra stora oförsiktiga fötter.
      Tack för vackra ord Anja.
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!