fredag 20 juli 2012

Äntligen! Eller...


Nu har jag gjort det!

Köpt en väska..




..med intressant innehåll - och därmed anslutit mig till systemkameramänniskogruppen.
Nä.. jag har inte varit medlem i den tidigare.
"Välkommen till systemarna!", sa den duktiga säljaren på Scandinavian Photo.

Handboken är tjock.
Minnet är kort. Mitt minne, inte kamerans,
Hur ska detta gå?
Jag hade problem redan när jag skulle montera bärremmen på kameran!




Scandinavian Photo är en utmärkt butik. De håller gratiskurser med jämna mellanrum.
Jag anmäler genast mig till en sådan.
För kameran är ju inte precis lätt som en plätt att hantera.

För att inte tala om macroobjektivet...

Men jag har i alla fall tagit de första bilderna med det stora objektivet.
Inte så mycket att skryta med, men i alla fall.

Jag kan kanske lära mig.

Först måste jag lära mig att använda mitt stativ...



Tagit klockan sex på morgonen, när regnet just slutat att falla. Lutade mig mot en stege som stod tillgänglig.




Halv sju samma morgon. Lutade mig mot ett mycket blött plank och stödde kameran mot kroppen. Räcker inte!




Fotat senare samma dag inomhus. Några daggkåpeblommor i en vas. Höll kameran mot en stolsrygg, men det är definitivt stativ som gäller. Och kanske självutlösare.
Men jag är väldigt nöjd med skärpedjupet!


God dag säger skogseva

26 kommentarer:

  1. så himla fina bilder det blev med din nya kamera, förstår att du är supernöjd!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kan lära den att ta fina bilder. Bara jag får beta mig genom instruktionsboken - suck...
      Ha en underbar kväll önskar Eva

      Radera
  2. Å så roligt.
    Jag har haft så stor glädje av min kamera som jag fick i 50-årspresent...och det var så kul att återuppta ett gammalt intresse. Under småbarnsåren var det ju inte precis läge för en så stor kamera utan då hade jag en betydligt enklare.
    Lycka till och mycket nöje med nya leksaken :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror att det kan bli roligt när jag väl lärt mig grunderna. Det är bara att bita ihop och ta sig genom nybörjarstadiet. Att du har hållit på länge märks på dina bilder, alltid lika superfina!
      Och jo... jag har lekt länge med kameran och en pytteliten snigel i dag.
      Må så gott AnnCharlotte.
      Kram från Eva

      Radera
  3. Jag håller mig envist kvar i digitaträsket, min "stora" Canon är min bäste vän!
    Men Eva, jag måste ju få trösta dig med att min 23-åriga dotter köpte sig en Systemkamera häromdagen och hon kunde minsann inte få på remmen på kameran på egen hand "ler" En kurs är säkerligen en god idé med tanke på alla möjligheter som finns med den typen av kamera, lycka till med din nya vän / Kram gittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit på väg en tid, men vacklat fram och tillbaka. Nu tyckte jag inte att jag kunde få ut riktigt så mycket som jag ville med min, i och för sig väldigt bra, kamera, så det var definitivt dags. Vill hålla på lite med macrofotografering eftersom jag gillar den "lilla" världen och det var väl egentligen huvudskälet till att det blev ett nyköp.
      Tack ska du ha Gittan.
      Kram från Eva

      Radera
  4. Var helt säker på att du hade systemkamera :)

    Skärpedjup är kul att leka med. Jag tycker du lyckats riktigt bra redan. Efter kamerakursen kommer kursen i bildbehandling ;)

    Kram

    C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag lyckats lura dig...
      Jag tror i och för sig att jag kan grunderna eftersom jag alltid har använt mig av manuella inställningar på min Sony, men det finns mängder av andra finesser att plugga in!
      bildbehandling har jag ju hållit på med ett tag, men den kan ju alltid förbättras.
      Kram från Eva

      Radera
  5. Roligt med kamera! Vi köpte en i våras och det är jättekul! Och svårt att få det precis som man vill. Nu kan man ju inte skylla på att kameran inte har rätt funktioner längre...
    Var inne på Mediamarkt häromdagen - de sålde stativ till en billig peng just nu. Köpte inget, men ångrar mig.
    Lycka till med fotografeingen!
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt, jag kan hålla på i timmar med att försöka fånga ett litet kryp på en bra bild! Men av etthundrafemtio bilder är det kanske bara en som blir någorlunda, så enkelt är det inte!
      Jag har faktiskt ett stativ som står och samlar damm, nu ska det användas igen.
      Tack för lyckönskningen.
      Må så gott!
      Eva

      Radera
  6. Av dina nybörjarbilder att döma bådar det mycket gott:). Det tar lite tid att lära känna sin kamera, men det är bara att ställa in, klicka, ställa in igen, klicka och prova sig fram. Många klick blir det...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Eva! Det är just det jag håller på med nu - klicka och klicka om och om igen. Tänk att en såpass liten låda kan rymma så många funktioner, både nödvändiga och sådant som jag förmodligen aldrig kommer att använda mig av. Om man ändå hade kunnat specialdesigna sin egen personliga kamera, det hade varit något det!
      Må så gott.
      Kram från Eva

      Radera
  7. Hej Eva!
    Jag undrar bara om mitt mail gick fram till dig? Jag har råkat ut för att ett par mail försvunnit den senaste tiden / Kram gittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojomensan, det kom fram och du är så välkommen - om det blir något. Hittills verkar det som om semestrarna är i full gång och folk är spridda för vinden, men jag hör av mig med besked på måndag kväll.
      Kram från Eva

      Radera
  8. Hej Eva!
    Jag hamnade i din blogg när jag letade efter en snygg kombination till franska kungsljus. Har sått massor i år och några av dem har jag tryckt ner bredvid diabolon utan större eftertanke än att det fanns plats där. Men när jag såg ditt inlägg om det från förra året om vita kungsljus och smällspirea ser jag att det skulle kunna bli lyckat.. Tack för inspirationen.
    //Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att kunna inspirera någon annan! Kombinationen är mycket lyckad så jag tror inte att du blir besviken. Runt kungsljusens "fötter" har jag planterat rödbladig alunrot "Palace purple" för att ytterligare förstärka det röda. Jag är nöjd!
      Tack för attdu tittade in.
      Eva

      Radera
  9. Wow! Jag säger som du - hur ska nu detta gå? Jag får lov att äta salivframkallande tabletter för jag kommer att dregla ännu mer över dina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Janicke då... Datorer tål inte hur mycket väta som helst!
      Skämt åsido, det återstår mycket och att ha bra utrustning hjälper inte om man intebehärskar tekniken. Men jag är envis och det kommer man långt med!
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  10. Grattis till nya kameran! Ojojoj vilka bilder det kommer att bli! Fast fina bilder har det ju alltid varit här?! Stativ är nog bra, men lite joxigt att släpa ut och ställa in rätt, det använder jag mest på vintern när ljuset är dåligt.
    Hopps vi ses i nästa vecka!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Bildkvaliten beror nog mest på kamerahandhavarens skicklighet är jag rädd... Jo, jag är lite emot stativ just för att det är så knökigt, men det är nog så att jag måste vänja mig vid släpandet.
      Jag hoppas också att det blir något på onsdag, men väntar fortfarande på några svar.
      Kram
      Eva

      Radera
  11. Oj den ser komplicerad ut! Jag har ännu inte lyckats lära mig min digitalkamera fast jag experimenterar vilt med mina två knappar. Helt plötsligt blir det en bild ändå. Jag tycker dina biler ser mycket lovande ut - men de var ju underbara redan innan.
    Jag har fått ditt mail nu och fått iväg ett svar också. Hoppas att det blir av - det låter väldigt roligt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puh, komplicerad är bara förnamnet... Men jag är envis och har kanske ett litet försprång eftersom jag ändå gjorde alla inställningar manuellt på min "lilla" kamera. Inte för att det var nödvändig, men för att det var kul.

      Det ska bli jätteroligt att ses, färdbeskrivning kommer!
      Kram från Eva

      Radera
  12. Hej igen! Nu blixtrade det till i inkorgen här. Då ses vi snart!
    Kram igen

    SvaraRadera
  13. Grattis så kul!! Jag tror du kommer att ha jättekul med kameran när du lärt känna den.
    kram Sophia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Sophia, det tror jag också! Det kommer att ta sin lilla tid "att lära känna", men det får jag stå ut med!
      kram från Eva

      Radera
  14. Eva, hade varit mycket roligt att se din trädgård men jag jobbar så det ryker just nu. Jag kommer gärna förbi i september om jag får!
    kram Sophia

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!