tisdag 19 juli 2011

Prepositionsblogg


Jag kan fortfarande rabbla alla prepositioner, som man av någon anledning var tvungen att kunna utantill en gång i tiden. Jag undrar just varför...

Av,bland, efter, från, för, framför, genom, hos, i, uti, med, mellan, emellan, mot, om, bakom, ovan, på, ovanpå, till, under, ur, ut, vid, å, åt, över.

Bakom växthuset är nu lavendellistens blommor fullt utslagna och ett eldorado för allt som flyger och far, båda söta/vackra djur och mer stickiga sådana.




Ovanpå växthuset finns numera ett heltäckande grönt tak eftersom det ena fågelbärsträdet har gjort sin plikt och vuxit upp till ett rejält skuggträd.



Framför vårt kära glashus frodas allehanda doftpelargoner, eucalyptus, och så denna Euphorbia 'Diamond frost', som jag övervintrade. Den klarade sig nätt och jämnt tills det var dags att flytta ut i växthuset, där den fortsatte att se halvdöd ut.
Ut i skamvrån med den!
När jag efter en månad råkade slänga ett öga på Euphorbian hade hon blivit sitt forna sköna jag och fick flytta fram på första parkett vid växthusentrén.



I växthuset har vi, tyvärr, nästan lika många humlor, fjärilar och flugor som utanför. Jag selekterar likt en Gud fader vilka som ska hjälpas ut till Kanaans land igen. Fjärilar och humlor försöker jag rädda, getingar slår jag ihjäl och flugor får klara sig bäst de kan och vill!
Min djurvänlighet sträcker sig icke hur långt som helst...




Vid husets sydöstra hörn har Cobean fullgjort sin skyldighet och hjälpligt täckt den nya rosportalen. Rosen, Helenae, är på gång och kommer nog med sin växtkraft att hinna täcka ena sidan nästa sommar. Då räcker det med en styck Cobea på stolpen närmast kameran. Jag kanske kan vara duktig och dra upp en planta själv.



Mellan växthuset och hagen, i röda rabatten, blommar de nya franska kungsljusen, Verbascum chaixii. Kungsljusen med smällspirean 'Diabolo' som fond blev den sköna kombination jag hade tänkt mig, vilket min planering sällan brukar bli. Mina växter är vana vid att flyttas och möbleras om i det oändliga innan jag är nöjd!




Genom att flytta oss närmare växterna kan vi se skönheten i den enskilda blomman. Blommans mitt harmonierar väl med smällspireans mörka färg, båda framhäver varandra. Jag tror faktiskt att de trivs i varandras sällskap!




Goder afton önskar

skogseva

14 kommentarer:

  1. Vissa saker sitter som berg - prepositioner är ju ganska bra att kunna rabbla...

    Läckert det blev med det mörkröda bladverket och det franska kungsljuset och trevligt att du blev nöjd med kombon.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Hos mig sitter dom tyska verben som berg...an, auf, hinter, neben, uber, unter, vor, zwischen......värdelöst vetande:)

    Ljuvligt med all lavendel....I år har jag lyckats övervintra en del, men dom vill sig inte riktigt bra här....jag stöttar med isop och salvia.

    Mina kungsljus som jag frösådde förra året är också jättefina, just nu står dom i min stora perennrabatt som jag anlade föra året. Får se vart dom hamnar i slutänden:)
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gillar bakom-så mycket lavendel och mellan-snyggt
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Ja, dom tyska verben försvinner aldrig!! Men undrar var jag la nycklarna!!!! Jättefina trädgårdsbilder! Hälsningar Christina

    SvaraRadera
  5. Anna:
    Jag kan minsann också Paulus brev: Rom, Kor, Gal, Ef, Fili, Kol, Tess, Timo, Tit, Filem och Hebréerna - en ramsa som vi fick lära för 'hundra' år sedan när jag gick och läste. Annat onödigt vetande...
    Jo, det mörka är väldigt fint och jag är nöjd. För en gångs skull!
    Kram från Eva

    Billan:
    Ja tänk vad de tutade i oss en gång i tiden. Till vad nytta egentligen? Hade vi fallit döda till marken om vi inte kunde rabbla "an och auf" eller "av, bland, efter"?
    Isop och salvia är definitivt fullgoda alternativ till lavendel tycker jag, bara de är fjärilsmagneter så..
    Jag blir alltid så imponerad när någon säger att man frösått och det blivit något av det. Mina sådder brukar inte bli så imponerande, men jag är mäkta stolt över att jag lyckades få fram otroligt fina tagetesplantor av frön från fjolårets blommor! Nu säger säkert någon glädjedödare att tagetes är det lättaste som finns att fröföröka...
    Kram på dig!
    Eva

    Mariana:
    Det är det enda stället som våra lavendlar trivs riktigt bra på. De plantor som stod vid växthusets långsidor fick flyttas för där var alldeles för skuggigt för de solälskande växterna.
    Jag gillar också MELLAN...
    Må så gott önskar
    Eva

    Christina:
    Det är väl märkligt att det vi lärde som unga sitter så bergfast! Och jag undrar inte bara över var jag lade nycklarna utan även var jag lagt min bästa planteringsspade, mina nya trädgårdshandskar och vita shorts!
    Ha det så gott!
    Eva

    SvaraRadera
  6. Det är bra att kunna sin grammatik:)

    Härliga trädgårdsbilder!

    Ha en finfin torsdag,
    Rebecca

    SvaraRadera
  7. Tack för prepositionsturen i din trädgård. Finurligt och trevligt!

    Jag minns också de tyska verben mycket väl och min tysklärare som taktfast bankade hande i bordet då han rabblad:durch, fur, gegen....osv
    Jag minns även min träslöjdslärare(som alla var rädda för)som spände blicken i oss och militäriskt utbrast: "Om jag så väcker er mitt i natten ska ni kunna rabbla de fyra m:en mått, material, metod och modell". Vissa saker biter sig fast.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  8. Spirande grönt:
    Grammatiken faller tydligen mer och mer i glömska om man ser hur det svenska språket behandlas i dag - trist men sant. Sedan finns det ytterligare språkelände såsom särskrivning som är så flitig använd av den yngre generationen. Huvva!
    Må så gott.
    Eva

    Åsa:
    Var glad du att han inte bankade er i huvudet lika taktfast, det fanns en del lärare av den gamla stammen som gjorde det.
    I min klass var det multiplikationstabellen som skulle kunna rabblas mitt i natten, om händelsevis någon uppmanade en till det! Jag kan ju säga att det var lättare att lära text utantill än sådant som hade med siffror att göra!
    En skön tordagkväll önskar dig,
    Eva

    SvaraRadera
  9. Vilken otroligt vacker lavendelrabatt!

    /Jessica

    SvaraRadera
  10. Jessica:
    Knepet är att fotografera ur en fördelaktig vinkel! Men jodå.. att den är fin tycker jag också.
    Må så gott och hälsa till Malte!
    Eva

    SvaraRadera
  11. Jeg kom lige forbi din blog.
    Hvor har du en smuk have og så alle de skønne blomster.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  12. Landbohaven:
    Du är så välkommen hit.
    Tack för komplimangen och välkommen tillbaka när du har lust!
    Eva

    SvaraRadera
  13. Så vackert du har det! En fråga, när under säsongen flyttar du växter - jag har ganska många på flyttlistan, men man bör väl vänta till september, eller???

    SvaraRadera
  14. M:
    Tack snälla du för komplimangen!
    Jag är väldigt oortodox när det gäller flyttning av växter och gör det oftast när jag har tid eller när det ändå börjar se lite 'skräpigt' ut i trädgården i slutet av september eller i oktober. Jag har tre rosor som hamnat olämpligt och ska flyttas några meter och det tänker jag göra så snart vädret tillåter. Om du har känsliga växter som ska flyttas och som du är jätterädd om ska du kanske titta på nätet eller höra med en plantskola..
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!