fredag 15 juli 2011

Nostalgi och måleri

En roliger utflyktsdag i sammandrag:

Ett par stövlar inköpta för ett år sedan var redan heltrasiga, de lämnades tillbaka till Granngården och mot en liten mellanskillnad är jag nu i stället ägare till ett par regnkängor som är lätta att hoppa i och ur. Ibland är det bra när saker går sönder innan garantitiden har gått ut...



Nu var det inte Granngården som var dagens utflyktsmål utan detta:



Vi startade med fika naturligtvis - allt annat är otänkbart - och sedan strosade vi runt i ett lätt mögelluktande, prylfullpackat och osannolikt 50-talsmuseum.



Det blev många igenkännande nickar..



..bland burkar, porslin, leksaksbilar..



..och bilar modell större.


Det var väl ett "sisådär"museum, ni måste absolut inte åka dit. Åk till Johannamuséet istället, där finns i alla fall någon slags ordning bland alla prylar. Kaffeserveringen är dessutom bra mycket snyggare och där luktar definitivt icke mögel!

Ett ställe som inte heller luktar mögel är vårt nästa mål, Tomelilla konsthall. En utställning med Ulf Trotzigtavlor vill vi ju inte missa!



Blått eller gult - lika snyggt vilket som. Om jag hade haft några hundratusen över hade jag köpt båda två! Om inte någon annan redan hade hunnit före..



Och äntligen fick vi se det lilla, pyttelilla Hasseochtagemuséet! Åtta personer får plats åt gången och en halvtimme får man på sig att titta på allt som samsas på de få kvadratmetrarna.




På vägen hem passerade vi denna trädgård. Vi kan väl nöja oss med att konstatera att det finns olika trädgårdsstilar och olika tycke och smak!



På ett annat osannolikt ställe, utkastat i en åker utanför Tolånga ligger en köttbutik.



Två styck entrecoter inköptes. Etthundanittio kronor. I morgon blir det festmiddag på Aberdeen Anguskossa! 



Det fanns mer än kött i den snygga butiken.



Utflykten var våt men trevlig..



..och vid Vombsjön sagolikt vackert.



Måsar och storskarvar flög över sjön, men ville inte gärna vara med på bild.
Och då slapp dom det.



Hemma igen på Romeleåsen.
Regnmolnen hade gjort sitt för dagen och allt var vått, för att inte säga genomsurt. 



30 mm regn är en ordentlig rotblöta - kan vi få be om uppehåll i morgon.

Då gör vi kanske en ny utflykt!




God natt önskar

skogseva

14 kommentarer:

  1. Vädergudarna verkar ha hörsammat din önskan =) I folkets park här hos mig är det nostalgi med amerikanska bilar, husvagnar och motorcyklar från tiden före 1950 idag. Dit ska vi en sväng, alltid roligt att titta. Om du gilalr nostalgitripapr så kan det kanske vara av intresse att besöka Lucy´s caf'e och bar i Löddeköpinge?
    http://www.lucys.se/
    Vi har ännu inte varit där men bara hört positiv respons från andra.
    Ha en fortsatt go helg / gittan

    SvaraRadera
  2. suck.. tangetbordet och jag är inte synkroniserade alls idag =§ Hoppas du har överseende med tryckfelen =)

    SvaraRadera
  3. Visst är det något speciellt med 50-talet, för min del för att jag var ung då! Vippiga kjolar, rockmusik, dixie´s och knuttar (jag var dixie så klart) och den ljusnande framtid...
    Tittade på Lucy´s hemsida - måste naturligtvis besökas, tack så mycket för tipset!
    Må så gott och en skön söndag, önskar dig
    Eva

    SvaraRadera
  4. Vilka fina stövlar...Jag har också ett par låga "hoppa i och ur" stövlar, men tyvärr har dom spruckit både här och där och håller inte tätt. Och det är ingen idé att gå tillbaks med dom för garanti tiden har gått ut för länge sedan. Inte ens ett par bar stövlar har evigt liv:)
    Härlig utflyktsdag ni fick och jättefina bilder...jag gillar köttaffären.
    Må så gott och ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Inte bar stövlar utan bra stövlar skulle jag skriva:)

    SvaraRadera
  6. Sådana stövlar borde man ha i trädgården! Jätte fina bilder du visar från din lilla tripp!

    Ha en fin söndag!

    Kramar
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  7. Ska införskaffa mej ett par låga stövlar, dom jag har är omöjliga att komma ur!! Fina bilder! Också hoppas vi på bra söndagsväder!! Hälsningar Christina

    SvaraRadera
  8. Vilken trevlig blogg med många fina bilder. Jag lägger till mig som följare.
    MVH
    Jessica

    SvaraRadera
  9. Billan:
    Om du ska köpa nya låga tror jag att jag kan rekommendera "Sulman footwear".
    Jag tittade faktiskt på just dessa låga stövlar när jag köpte det par som nu alltså är returnerat. Tyckte dock att de var för dyra då, men nu när jag fick 300 kronor i "rabatt" kändes priset ganska ok. Nej, inga stövlar håller för evigt - min erfarenhet är att de till och med är ganska kortlivade. Eller också finns det ett samband mellan pris och kvalitet...
    Visst är det fantasstiskt att man vågar satsa på en så lyxig köttbutik mitt ute i ingenstans!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  10. Sari:
    Det är skönt att lätt kunna ta sig i och ur sina stövlar, det är ju alltid något som måste hämtas inne i huset...
    Tack för komplimangen Sari.
    Må så gott och njut av söndagen.
    Kram från Eva

    Christina:
    Jag tröttnade också på att kämpa mig i och ur mina höga stövlar, som i och för sig är jättesköna att trava runt i. De nya låga tror jag inte att jag kommer att gå långpromenader i, men som arbetsstövlar är de perfekta.
    Vår önskan om fint söndagsväder verkar inte gå i upppfyllelse, det blir nog arbete i växthuset - jag fortsätter att dokumentera trädgården.
    Kram
    Eva

    Jessica:
    Välkommen hit och tack för komplimangen, den värmde!
    Jag ser att även du bor i Skåne (har snabbtittat i din blogg) och att du är trädgårdsintresserad. Trevligt att få dig som följare, jag kommer naturligtvis att kika in hos dig också.
    Må så gott, önskar
    Eva

    SvaraRadera
  11. Gillade måleriet betydligt bättre än nostalgin.
    Och de nya stövlarna avsevärt mycket mer än de utbytta röda....
    Och konstaterar, att den nya kameran verkar att fungera utomordentligt.
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  12. Prästgårdseva:
    Måleriet vann definitivt i jämförelse med nostalgin! Likaså de nya regnkängorna i jämförelse med de gamla röda och trasiga.
    Men kameran du... Den är en besvärlig rackare som innehåller alldeles för mycket! Jag ser fram mot att visa dig den och få ett omdöme från dig. På onsdag kanske?
    Kram från mig till dig

    SvaraRadera
  13. Tack för stöveltipset. Letar alltid efter bra trädgårdsskor. Eloge för alla vackra foton du tar :)

    SvaraRadera
  14. Dagliljan:
    Ja, de stövlarna kan väl knappast trampa vackrare ställen än bland dina liljor eller i din potager!
    Tack för komplimangen den värmde, hälsar Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!