fredag 9 september 2011

Lunatic

Det var en förunderlig månskenskväll i går.

Hon satt där uppe i jämnhöjd med trädtopparna och tittade ner på oss med sitt sneda månansikte.
Outgrundlig i sin upphöjdhet.
Kylig och ouppnåelig.
Romantisk.

När det blir fullmåne får jag svårt att sova. Vrider och vänder mig i sängen.
Inte skönt.
Något i mig störs.
Har det med månen att göra?
Har jag en varulvsgen i min kropp?
Vad är det som händer?

Än är det inte fullmåne - någon natt till kan jag sova gott...




"Nu lyser månen klar och kall
som min stolta älskares öga,
och vinden går fram med dån och skall,
och löven från kronorna snöga."

(Erik Axel Karlfeldt)


Sov gott alla ni som inte är besläktade med varulvarna,

önskar skogseva.





9 kommentarer:

  1. Vilken vacker månbild.

    Det var verkligen vackert kvällsljus igår. Jag körde hem sent från jobbet och njöt i fulla drag av att köra i riktning mot den vackra solnedgången. Kvällsljus tillsammans med tunga moln kan ge en magisk himmel.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. Min dotter är också mångalen! Alltså kan inte sova när det är fullmåne! Hon var också luden på ryggen när hon föddes............./Christina

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken dramatisk bild! Jag började tänka på varulvar redan innan jag läste din text.

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. AaaaaOooooooOOooooooooOOOOoooo!!!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker bild och fina ord av Karlfeldt. Har själv lite svårt att sova när det är fullmåne så du är inte ensam.

    Ha en fortsatt skön helg. Hoppas vi får sova, trots fullmånen.

    SvaraRadera
  6. Åsa:
    Tack snälla du.
    Visst var kvällsljuset fantastiskt och det övergick till en alldeles förtrollande månskenskväll. Sådana kvällar kastar ett försonande drag över att hösten faktiskt nalkas med stormsteg.
    Må så gott önskar Eva

    Christina:
    Jag tror att vi är många som blir påverkade av månen och har man fötts med en luden rygg så säger det sig själv att det är svårt att sova vid fullmåne!! Jag har hårstrån på stortårna så lite varulv har jag nog i mig, tror
    Eva

    Ruben:
    Dessvärre hörde jag inga varulvar när jag fotograferade månen - bara vildsvinen som har börjat grymta om nätterna. Jag hade nästan hellre haft en varulv strykande omkring än de förhatliga grisarna!
    Jag önskar dig en skön söndag.
    Eva

    Bella:
    Akta dig så att du inte lockar fram de okända, man vet aldrig vad som döljer sig bland skuggorna i skogen!
    Kram från Eva

    Anita:
    Jag tackar å egna vägnar och skickar en komplimang vidare med lodrät post.
    Jo, du - vi är nog många som av någon (oförklarlig?) anledning sover dåligt vid den vackra fullmånens sken. Märkligt nog sov jag hela natten som gick utan att vakna en enda gång och det har inte hänt på många år. En annorlunda månpåverkan?
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  7. Visst var den vacker... men jag sitter med huvudvärk vid varje fullmåne. Kanske är det en liten ulv som vill ge sig till känna även hos mig.... eller som någon sa till mig en gång: det är nog ebb och flod i hjärnan!!!
    Tack och godnatt!

    SvaraRadera
  8. Älskar det du förmedlar i ord och bild!
    Som tur är var min jaktlycka i växthuset inte speciellt god idag...inga nya äckel-päckel:)
    En fin fortsättning på helgen tillönskas dig från en mångalen varulvs-kvinna som mest troligt tänker vaka i natt:)
    Kram från lilla mig!

    SvaraRadera
  9. Lotta:
    Som med allt annat här på jorden, väldigt dubbelt. Vackert men med tveksamma följdverkningar. Skönt månljus med bismak. Huvudont, sömnsvårigheter. Mycket möjligt att månen ställer till med ebb och flod även i våra kvinnliga och välsorterade hjärnor, när den på ett så kraftfullt sätt kan påverka havsvattnet!
    God morgon säger skogseva!

    Billan:
    Tack kära du!
    Så skönt för dig. Här hos mig innebär jakten just nu ett mycket större objekt, nämligen en grävling. En förstörare av stora mått - en grävlingbökad gräsmatta är inte så kul... Storfällan är utsatt men agnet i den ratas av herr grävling. Gillas dock av en röd katt, som äter upp utan att utlösa fällan. Smart katt, eller dålig fälla?
    I natt började sömnsvårighetseländet och jag får säkert, liksom du en vaknatt. Borde kanske ägna den åt att bevaka gräsmattan..
    Kram på dig Billan, passa på att njuta av söndagen!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!