torsdag 25 augusti 2011

Mrs Collier


Om man ska välja en luktärtsort att odla för doftens skull - och det är väl det vi gör, odlar för doften skull alltså - ska man nog använda sig av de gamla sorterna. Storleken på blommorna är mindre än på de nyare sorterna, men deras doft är ofantligt mycket intensivare. Denna sommar har ju inte precis varit gynnsam för luktärter, åtminstone inte här i Skåne och absolut inte här på åsen, men nu har jag äntligen fått lite blommor i lådan med Mrs Collier, Old Times och Kings High Scent. Old Times har blommat med en (!) blomma, Kings High Scent har jag ännu inte sett röken av men Mrs Collier, som är en tapper gammal dam, hittils har skickat iväg ett femtiotal stänglar med de mest väldoftande blommor man kan tänka sig. 




"Från 1907. Cremevita till milt pastellgula blommor med intensiv, tilldragande honungsdoft. Mängdblommande."

Så står det i Rara växters beskrivning. Den tilldragande honungsdoften håller jag med om, men att blommorna är pastellgula - njaee, mer åt det cremevita hållet tycker jag. Mängdblommande? Kanske det, om sommaren varit mer normal!




Som sommaren nu har varit har de stackars luktärterna (liksom allt annat) tvingats stå med fötterna i vatten i stort sett hela tiden och det har givetvis påverkat dem, för att inte tala om att bristen på sol har varit förödande för deras blomning. Att de alls har lust att blomma borde rendera dem tapperhetsmedalj av första ordningen!




Lådan med luktärterna står placerad lite vid sidan om de naturliga gångstråken i trädgården, nämligen i den nyanlagda "köksträdgården", en lite pretentiös beteckning på något som består av ett par odlingslådor och en rad hallonbuskar. I denna köksträdgård står emellertid även den lilla grupp som jag köpte när Prästgårdsmadammen och jag gjorde en av våra plantskoleraider i våras.



Här skulle käre maken och jag sitta soliga eftermiddagar (jo pyttsan!), dricka kaffe (det gör vi aldrig på eftermiddagen!) och titta ut över den prunkande trädgården (den ruttnar!) och insupa väldoften från de tre olika luktärtssorterna.


(Denna bild är tagen i växthuset)

Nu blev det ju inte så...

 I stället har jag på mitt vanliga slösaktiga sätt plockat några av dyrgriparna och satt i växthuset för att vi ska kunna njuta av väldoften där under våra middagar.


Fem, sex stänglar av Mrs Collier i en vas på ditt bord och jag garanterar att du känner en inre frid, börjar tänka vänliga tankar och drömmer dig bort från regnet!


God dag säger

skogseva

5 kommentarer:

  1. Inte en enda en har blommat hos mej ännu!!! Knoppar finns, men solen saknas! Tycker din Mrs. Collier är fin!/Christina

    SvaraRadera
  2. Verkligen ett smycke i det juvelskrin, som din trädgård utgör. Och när pärlorna sitter trädda tätt i rad som på det finaste av halsband, ja då måste lyckan vara total. Och namnet passande. Mina egna rara ärtor blev inte alls så rara som jag tänkt. Fel sort? Fel placering? Helt fel väder i alla fall!
    För trots uppdragning (i nyinköpta root trainers) till kraftiga plantor med fina rotsystem, så tynade de rara raskt bort när de hamnade i den väta jag närmast vill kalla träsk..... Inte en endaste blomma.
    Så jag tackar för dina avskurna dyrgripar, som skänker precis de angenäma känslor du beskriver. Och genast tänker jag: Nästa år.......
    Tack och kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Christina:
    Säkert är det så i alla blöta luktärtsrabatter här i 'södern'. För mycket vatten och katastrofalt lite sol är ingen bra kombination för de små väldoftande raringarna. OM solen händelsevis skulle få för sig att lysa över oss några dagar får vi kanske glädjas åt lite fler blommor, men om man tittar på väderkartorna ser det ut som eländesvädret tänker fortsätta. Trist, trist, trist!
    Tycker Eva

    Prästgårdseva:
    I allt det smaragdgröna, som det ju faktiskt är i år, skulle det behövas många fler pärlor än vad som är fallet. Men jag är glad och tacksam över mina fåtaliga collier som lockar till några extrasteg för att få insupa lite väldoft.
    Jag sådde ju mina små ärter på friland - inte vet jag om det gör någon skillnad, men man slipper hantera plantorna i alla fall. Jag kommer förmodligen göra på samma sätt nästa år. Ser du att jag också tänker 'nästa år'!
    "L'Shana Haba'a Biyerushalayim"!
    Njut väldoften, du är värd den!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  4. Även jag förundras över de tre blommorna som Francisco Cupani lyckats producera. High Scent har ännu inte en enda här heller, så relativt tycks din Mrs Collier vara väldigt rikblommande!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Lotta:
    Näää..det har verkligen inte varit vare sig luktärts-, eller för den delen någon som helst, sommar! Men nästa år, då minsann!
    Kram från Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!