onsdag 10 augusti 2011

Stenkantat..

...kan man måhända tolka som ett musikstycke för stenar, men icke så...

I går efter frukost drog vi igång projektet "lägga stenkant runt nävrabatten". Käre maken grävde ur och jag fyllde i med sand och satte stenarna. När vi jag hade satt en meter av de tjugo som rabatten mäter runt om började det regna.




Vi gav upp - regntoleransen är numera lika med noll - och gjorde en utflykt till Ystad i stället, men idag återupptog jag arbetet medan maken ägnade sig åt att "forma" träd, vilket var liktydigt med att han stympade dem till oigenkännlighet!

För en timme sedan blev jag klar med stenkanten. Ett par handskar och stora mängder med sand har gått åt. Och min rygg har dessutom offrats!





Med ett foto taget från sidan ser man hur sluttande gräsmattan på baksidan är. Inte helt lätt att få det snyggt, men jag är nöjd.




Det blev tillräckligt mycket med sten över för att räcka till att kanta och därmed snygga till...




..denna väldigt 'odefinierade' pionrabatt.
En dag när det inte regnar!




När nu det kan tänkas hända,

undrar skogseva.


16 kommentarer:

  1. Snyggt!
    Väl så bra som den buxbomkant du tänkt dig mot nävornas kullighet. Och inte minst: Väl så bra i dessa pestiga och svampiga buxbomtider.

    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  2. Fin stenkantat det där ;-)

    Lycka till med pionkantaten! Tyvärr verkar ju inte regnet försvinna i det närmaste...

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Snyggt. Bra att köra gräsklipparen på :-)

    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Det blev ju så snyggt!Vila ryggen innan du ger dej på pionrabatten!/Christina

    SvaraRadera
  5. Prästgårdseva:
    I dag är jag evigt tacksam att jag av bekvämlighetsskäl valde bor buxbomen! Jag tror att jag kommer att vara nöjd och glad med stenkanten, som ser riktigt prydlig ut.
    Kram från mig

    Åsa:
    Visst blev det bra! Det är väl för mycket begärt att det ska vara uppehåll ett par dagar i rad, men OM så ger jag mig på pionrabatten också så att baksidan blir lite enhetligare. Önskar härmed fint väder, inte bara för egen del utan för hela Skånes!
    Eva

    Birgitta:
    Tanken var från början att rabatten skulle kantas av en buxbomshäck, vilket jag i dagsläget är tacksam att jag valde bort. Maken muttrade dessutom något om att det är svårt att köra med gräsklipparen nära rabatterna och att en stenkant vore bra - så fick det bli!
    Eva

    Christina:
    Jo du, det behövs! Ryggen är inte tjugofem år längre och det märks. Dessutom gör det lite ont i händerna av all stenhantering märker jag nu. Morgondagen ska jag nog ägna helt och hållet åt kroppsvård - naglar och sådant som inte heller mår så bra av trädgårdsarbete!
    Eva

    SvaraRadera
  6. Vad fint slutresultatet blev! Ja, jag har läst om buxbomdöden som härjar där i Sverige - så tråkigt det är. :-(

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  7. Sari:
    Ja,jag blev nöjd med resultatet.
    Om buxbomseländet inte har nått er i Finland så hoppas jag att ni slipper det framöver också. Det kommer att bli tomt i många trädgårdar för att inte tala om hur det kommer att se ut på våra kyrkogårdar. Riktigt förfärligt!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  8. Det blev fint med stenkanten och det passade in! man kanske skulle sätta sten!! har varit lite orolig att det skulle se för modernt ut i vår lantliga trädgård.
    Snyggt
    Mariana

    SvaraRadera
  9. Vad snyggt det blev!! Och vilket vackert hus!!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  10. Mariana:
    Man kan väl säga att vår trädgård är VÄLDIGT lantlig - eller kanske snarare skoglig. Och ändå tycker jag nog att sten är användbart i trädgården. Kanske speciellt betongsten som med sin grå färg smälter så väl in i miljön. Står väldigt bra mot gärdsgårdarnas grå stenar!
    Eva

    SvaraRadera
  11. Ruben:
    Prydligt, eller hur! Och huset är ett mycket vänligt och lagom stort hus, som är byggt 1915. Ljust och fint invändigt med fönster från två håll i vardagsrummet, stänger länge ute värmen på sommaren (har icke behövts denna sommar!) och bevarar värmen på vintern tack vare tjocka väggar. Ett mycket bra hus med andra ord.
    Må så gott du också, önskar
    Eva

    Carolina:
    Tackar!
    Ni får, som sagt, komma och inspektera när ni har ärende hit.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  12. Det blir så fint med den enkla grå kanten tycker jag - grå betongsten funkar nästan var som helst och väldigt bra hos dig!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  13. Anna:
    Jo, vi är väldigt förtjusta i betonstenar - står fint både mot husgrunden, vår uppfart, stengärdena och naturligtvis det gröna. Betongsten och gatsten är det enda som existerar i den vägen här hos oss. Kanske lite fyrkantigt(!) men enhetligt och snyggt, tycker jag.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  14. Mycket snyggt. Er trädgård ser så stilren ut. Beundrar!
    Tar ni emot trädgårdsbesök i arrangerad form?

    SvaraRadera
  15. Dagliljan:
    Tack snälla du, sådant beröm värmer ska jag säga!
    Jag har aldrig fundrat på att öppna trädgården på ett 'organiserat' sätt - tycker inte att jag har så mycket att visa upp - men de som har vägarna förbi är välkomna att titta in! En liten föranmälan, så att jag säkert vet att jag är hemma och så att jag kan lämna ut adressen, är dock nödvändig. Hör gärna av dig..,
    hälsar Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!