tisdag 6 december 2011

Nu och då.


I fjol för exakt ett år sedan var det riktig vargavinter. 
Kommer ni ihåg?  
Här hos oss pulsade vi i snö som räckte oss upp till vaderna och käre maken hade till slut problem med var allt bortskottat elände skulle läggas, trots att vi har hela skogen till vårt förfogande. 
Det var som sagt en tuff vinter både för människor och djur och när vi hade styckat en hjort lade vi ut resterna i snön för att mätta en eller annan rovfågel som kunde tänkas ha vägarna förbi vår glänta i skogen.

Det blev några dagars skådespel som jag aldrig hade kunnat föreställa mig när vråkar, glador och en havsörn(!) kämpade om de blodiga bitarna.





I dag ser det ut så här i gräsmattan.
Det lyser lite vitt här och där - inte av snöflingor ännu, men av blommande tusenskönor.
Och jag gläds så länge det är barmark.




Men när snön kommer tänker jag försöka locka till mig några vråkar!


God dag säger

skogseva

13 kommentarer:

  1. Jag klickade upp ditt rovfågelsinlägg, fantastiska bilder på ståtliga och spännande rovfåglar.

    Jag är en riktig mespropp som inte gillar kalla och snöiga vintrar - man brukar ju prata om badkrukor men jag är en snökruka i s f. Till saken hör att jag även lider av köldallergi - får exem och allergiska besvär av kyla - jo, det är en riktig allergi! Inget påhitt alltså...

    Dessutom blir ju alla levande organismers leverne så mycket enklare utan vargavintern så för min del får det gärna fortsätta såhär.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Anna:
    Nu var det min tur att klicka fram uppgifter om köldallergi - verkar väldigt 'o'roligt och inte helt enkelt när man bor i ett klimat som vårt. Och även om jag inte lider av just sådan så lider jag när det blir kallt och man måste skotta och pulsa och när bilarna halkar runt på vägarna.
    Vi får väl drömma om våren och sommaren som komma skall!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. Idag tänkte jag också på en "nu och då" bild! Och påminde dottern om hur de pulsade i knädjup snö och gjorde snöänglar på hennes kalas förra vintern. Och i år är det fortfarande barmark!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Har också blommande tusensköna och är ganska nöjd med den uteblivna snön, vi hinner nog få så det räcker...
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Wow! Vilken underbar fågelbild! Snön slipper vi gärna, jag föredrar också när det vita i gräsmattan är tusenskönor =) Precis som Anna lider jag av köldallergi och det behöver inte bli kallare än +5 för att jag ska känna av det. Tro jag det att vi inte vill ha fler "vargavintrar" / Kram gittan

    SvaraRadera
  6. Helt fantastiskt inlägg som du länkar till. Skulle ge vad som helst för att se en havsörn livs levande på marken. Har bara sett den i skyn. Imponerande fågel.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  7. Cika:
    Med snöälskande barn är barmarken naturligtvis trist, men snön kommer säkert så att det kan bli några nya snöänglar. Själv ser jag mest elände med snön, men jag kan minnas glädjen när första snön föll när jag var barn!
    Må så gott.
    Eva

    Mariana:
    Jag tror att de flesta av oss trädgårdsägare är nöjda utan alltför mycket snöfall - det blir ju bara elände av det. Men den kommer säkert så vi lär inte slippa lite skottande i år heller.
    Kram från Eva

    Gittan:
    Ytterligare en med köldallergi, det kanske är vanligare än man tror. Och nej.. ingen mer vargavinter för min del heller, det räcker så bra med de två senaste, jag förknippar dem mest med besvär och en massa snöskyfflande.
    Tacka vet jag en barmarksvinter med en ordentlig köldknäpp som kan ta död på lite fästingar, fast då stryker väl rosorna med....
    Kram, Eva

    SvaraRadera
  8. Kristina:
    Ja du kan tro att det var några magiska dagar! Kunde aldrig i mitt liv drömma om att så många rovfåglar kunde samlas på en så liten plats på marken. Samlas - inte samsas, för det gjorde dom förvisso inte. Det var ett skådespel utan like några meter från köksfönstret, jag undrar bara om det var en engångsföreteelse eller om jag kan locka hit lika stora mängder vråkar igen. Väntar tills snön kommer, men då är jag redo!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  9. Landbohaven:
    Tack ska du ha! Och tack för att du tittade in och för att du lämnade ett litet "fotspår". Må så gott önskar Eva

    SvaraRadera
  10. Så häftigt med örnbesöket.
    Jag såg en örn på tillräckligt nära håll för att fånga den på bild ute på klagshamnsudden förra vintern. Mannen, med ett förflutet som fågelskådare var imponerad han också men inte lika mycket som jag :)))
    Havsörnen är verkligen mäktig.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. AnnCharlotte:
    Du kan tro att det var som en dröm. En dröm som utspelade sig på nära håll, bara några meter från köksfönstret. Att fotografera storfåglarna utomhus är egentligen ännu mer imponerande om man inte använder stativ. Det är ju inte så lätt att få till hyfsade bilder utan stöd! Jag hade ju en fördel av att kunna vila armarna mot fönsterkarmen annars hade bildkvaliten säkert blivit mycket sämre.
    Undrar så hur din bild blev?
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  12. Jag hittade din blogg idag och gillar verkligen blandningen och dina bilder är SUPERFINA! Ha en bra helg och välkommen att titta in hos mig.

    SvaraRadera
  13. Lotta:
    Tack för dina fina ord om bloggen och bilderna - du är så välkommen att följa med på mina irrfärder i trädgården och annorstädes!
    Jag kommer alldeles strax att titta in hos dig och läsa lite mer om ditt bakande och matlagande.
    Må så gott, säger Eva.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!