tisdag 4 oktober 2011

Nu far vi!


Och så gjorde vi då en av sommaren sista utflykter. Inte sista, det vet jag nu, men i alla fall näst sista.

Jag tänker inte pina er med långa beskrivningar, så håll i er så gör vi en snabbresumé.

I strålande solsken åkte vi till ett ställe som alla skåningar, utom just käre maken och jag, varit på..




..nämligen Mandelmanns trädgård på Österlen.

Jag har aldrig någonsin sett sådana hav av jätteverbenor som de som växte utanför Mandelmannens ena växthus.




Ocfh aldrig någonsin sett en så djup färg på en Heliotrop som hos den som stod i en av Mandelmannens blomstersängar.




Man kan säkert tycka väldigt mycket och väldigt olika om detta ställe, men visst var det lite charmigt bohemslarv över det hela. Lite ogräs här och där. Ärligt talat... ganska mycket ogräs både här och där..
Och går Mandelmannen alltid omkring och är så där visslande glad?




Mandelmannskvinnan gjorde goda smörgåsar med någon slags syrad ävja på. Hembakat bröd. Naturligtvis!




Utsikten  från vårt smörgåsbord..




..var inte så tokig. Dunsvansgräset vajade silvrigt i den nästan obefintliga vinden.




Medan vi åt lyssnade vi på det sköna ljudet från grymtade grisar.
Familjegrisarna gyttjebadade och hade det bra i solskenet. Tre feta och fina linderödssvin som säkert kommer att bli till goda julskinkor. Och korvar. Och syltor.




Vi handlade vansinnigt goda tomater av alla de slag av Mandelmannen själv.
Och svartkål.
Och vattenkrasse.
Och kålrabbi.




Men vi kunde ju inte stanna hela dagen hos den där visslande Mandelmannen. Vi måste ju till Kivik också. Och gå en sväng i Ulriksdals plantskola.
Vi strosade och tittade och bedårades av alla fina små lönnar som glödde i eftermiddagssolen. Bara käre maken, jag och ägaren till plantskolan där. Diskuterade Hemlock som jag så gärna vill ha. En sådan fanns minsann i den privata trädgården, som vi fick en liten visning av. Jätteroligt!

Kaffesugna.
Vi lyckades krångla oss förbi den skånska folkvandringen, som hade äppletavlan som mål, och hittade ett litet fik med bedårande saker bakom glas.
Nu tvingades vi välja.

Mellan denna lilla godsaken..




..och denna säkert lika läckra sak..




..men föll till slut för var sin mandelbrioche.
Det gjorde vi rätt i!





Och medan vi mumsade och sörplade i oss av det goda värmde solen som om det vore sommar. 
Det var tur att det stod en ful röd snökäpp mitt i vårt synfält annars hade stunden nästan blivit för idyllisk och perfekt!




Hur hamnade vi här vid denna gräsmattetext?
Vid ett gods om vars existens vi inte kände till.




Södra Björstorps gods vid sidan om allfarvägen.




Märklig sextonkantig byggnad med för oss okänd utställningslokal i ett gammalt vackert bryggeri.




Mattias Klum ställde ut ett antal fotografier i den vackra lokalen.
Vi tittade lite på bilderna.
Vi tittade lite mer på lokalen.
Lokalen imponerade mer än fotona!





Men när vi tittat färdigt på foton och lokal var dagen nästan slut.

Vi åkte hem och planterade den Acer palmatum 'Seiun kaku', som jag fallit pladask för i plantskolan på Ulriksdal och som därför numera bor hos oss på trädgårdens baksida.
Käre maken kan stå och njuta av den rödglödgade synen genom köksfönstret när han står och hackar lök till middagen!




God afton säger

skogseva

14 kommentarer:

  1. Oh, nu har jag ju också varit på utflykt! det känns så efter din fina virtuella bild- och textutflykt som vi får hänga med på.

    Älskade bilden på grisatrynet...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Anna:
    Du var så välkommen att följa med. Och alldeles gratis var det dessutom!
    Grisarna, dessa trevliga djur, var ursöta och hade dom inte bökat upp så förtvivlat hade jag gärna velat ha ett par i vår hage. Jag skulle nog inte stå ut med att hagen omvandlades till ett upplöjt fält...
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. Alltid lika ärligt att få åka på utflykt med er!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det låter ju fantastiskt Mandelmannsmysigt!!! Och Plantskolan i kivik är alldeles förträffligt trevlg. Mina föräldrar bor alldeles i närheten så jag travar ofta dit och går bara och njuter och myser av det vackra. Så vackert med lilla plantskolan under äppelträden. Och deras trädgård är ju fantastisk. Förstår att ni hade en härlig dag - och smaskiga bakverk!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. En riktigt trevlig dag med andra ord!
    Mycket vackra blad/löv på Lönnen.
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Att betrakta Acer palmatum genom rinnande ögon måste ju nästan vara en psykodelisk upplevelse. Missa inte den chansen nästa gång lök skall hackas! ;-)
    Vilken heldag!! Jag hade gärna gjort en sådan runda - men för min del hade det nog blivit cheesekake (som aldrig är så god på kondis som den hemmagjorda, (men det lär jag mig aldrig och blir alltid besviken).

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Prästgårdsväninna:
    Jag vet att du inte skrivit fel utan menar just 'ärligt'. Nä.. jag är ingen 'snäll' människa som säger det som förväntas - tycker jag inte om så tycker jag inte om! Å andra sidan tror jag inte att Mattias Klum läser min blogg och skulle han göra det så har han ändå en drös av beundrare som hyllar honom och hans fotografering. Till hans försvar måste jag säga att det säkert inte var några av hans mer intressanta bilder som visades. Långt från Brutusbilderna om man säger så..
    Kramar från mig

    Åsa:
    Jamen vilken lycka att få trava dit så ofta! Jag antar att du har varit på någon av de sällsynta visningarna, fram till nu hade vi bara kikat över den låga muren och tyckt att det såg helt underbart ut. Och plantskolan som varit så inriktad på julrosor har tydligen även inriktat sig på japanska lönnar och hade ett stort (och dyrt!) sortiment. Plantan som fick följa med hem hörde till de billigare eftersom den varlite snedväxt, men var just den 'Seiun kaku' som jag ville ha.
    Må så gott.
    Eva

    Mariana:
    Absolut en av de bättre utflyktsdagarna konstaterade vi när vi kom hem. Vädret gjorde mycket, att strosa runt i gråväder är inte lika kul..
    Visst är lönnen fin! Jag gillar att den har lite grönt i de övrigt röda bladen, det blir intressantare både att titta på och att fotografera.
    Eva

    Ruben:
    Du är roliger du! Det är nästan aldrig jag som hackar lök hos oss och om det skulle vara en psykedelisk upplevelse att göra det med lönnen i synfältet vill jag inte missunna käre maken den!
    Du har tydligen samma förhållningssätt till cheesecake som jag har till olika sorters chokladkakor. Jag tycker alltid att de ser goda ut och väljer nästan alltid en sådan, bara för att efter första smakbiten konstatera att det inte alls var vad jag tänkt mig!
    Må så gott du också, önskar Eva

    SvaraRadera
  8. Härlig utflykt ni har gjort. Har inte heller varit hos Mandelmanns! Men har sett TV programmet!/Christina

    SvaraRadera
  9. Christina:
    Definitivt en av sommarens bästa utflykt och absolut den varmaste!
    Jag tycker nog att man kan rekommendera ett besök hos Mandelmanns, det är definitivt en annorlunda trädgård. Och fikat är jättegott!
    Hälsar Eva

    SvaraRadera
  10. Vi var också hos Mandelmanns i helgen - försökte se om jag kommit med på någon bild men nej, jag tror inte det. Som en dam i vårt sällskap sa: 'Det är väldigt trevligt att gå här, för ens egna ogräs ser så futtiga ut i jämförelse'. Den där lönnen ser verkligen fantastisk ut. Jag har en liten Orange Dream från Ulriksdal. Liten och sned den också, men även dom ska ju få leva, och så känns det lite mer som om man har gjort ett fynd.
    Tack snälla du för din komplimang, den värmer!
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Vilken lönn! Och vilken utflykt, jag sitter här och dreglar... ja, du får själv gissa vilka bilder som framkallade det...
    Ullen som Mandelmanns brukar ha mellan raderna tycker jag känns ganska konstig att trampa omkring i, men annars ser det ju mycket mysigt ut på dina bilder!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Lotta:
    Jag försöker för det mesta att undvika att få med människor i mina bilder - mycket för att slippa att be om lov att publicera...
    Ett härligt sätt att uttrycka det organiserade(?) kaoset som rådde i rabatterna hos Mandelmannen!
    Vi kanske kan tvinga våra små sneda saker att växa till lite mer raka och ståtliga träd så småningom. Jag var inte riktigt beredd att betala flera hundra kronor mer för att få en planta med en extra gren på. Liten blir också stor...
    Kram från Eva

    Katarina:
    Ja du, den är vacker men väldigt, väldigt liten!
    Jag var inte heller riktigt komfortabel med ullen, som när vi var där hade tappat all fräschör och blivit till tovade smutsiga gångar. Kändes lite småäckligt på något vis, som om det bodde allsköns oönskade djur däri. Hade nog trots allt föredragit gångar med ogräs...
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig resa! Vilken färgprakt. Min önskan är att också få besöka Mandelmann. Och jag förstår att du föll pladask för den vackra lönnen. Helt underbar! Tack för att vi fick följa med på din resa.

    /Anita

    SvaraRadera
  14. Anita:
    Du bor ju lite mer norrut, men någon gång har du kanske ärende hit till södern. då tycker jag absolut att du ska försöka åka till Mandelmannen och -kvinnan.
    Och lönnen ja.. den är helt oemotståndlig med sitt gröna bladhjärta!
    Må så gott önskar Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!