söndag 20 januari 2013

Snöfall och fågelfrön



Det föll mängder av snö från himlen i tisdags.
"Lappvantar" kallade min mamma sådana flingor.
Stora.
Lätta.
Lurviga.

Småfåglarna blev som tokiga - fick så brått, så brått att proviantera.




Ville väl få så mycket som möjligt i fågelmagarna innan kvällen och natten kom.
Natten som skulle bli kall.

Koltrasten är en riktig klumpeduns när det gäller att äta på talgbollar och från fågelautomaterna. Han tycker bäst om att få sina äpplen och solrosfrön serverade på marken.
Men både äpplen och de solrosfrön som vi lägger ut på marken var försvunna i nysnön.
Koltrasten satt länge och funderade.
Vägde för och emot.
Risken att missa en landning mot chansen att hinna få lite i magen innan mörkret kom.




Han försökte några gånger och flaxade alldeles förtvivlat med vingarna. Sittpinnarna är inte riktigt dimensionerade för en trast! Han valde till slut att klamra sig fast direkt vid matöppningen.
Att vingen fastnat i en liten gren bekymrade honom inte det minsta, han proppade magen full med vingen upphängd på grenen bakom. Det var kanske det stöd han behövde för att klara av svårigheten med att äta ur en automat!




Talgoxar och blåmesar - som vanligt svårfångade i ögonblicket.




 Fladdrande som hysteriska fjärilar i snöfallet.




Medan den här lilla raringen nyfiket tittade på omvärld och snöfall med sina stora ögon.
Såg lika fjäderlätt ut som snöflingorna när den burrade upp sig i kylan.




Och så blev en tunn gren till en liten gunga år rödhaken, som vaggade upp och ner några gånger innan han beslöt sig för att flyga hem till sig.

Var nu det är någonstans...




God kväll säger skogseva.

16 kommentarer:

  1. Vilka fina fågelbilder. (Sitta europaea)eller nötväcka är ju så rolig när den sitter upp och ner. Rödhaken är verkligen fin och här är den ganska så sällsynt den här tiden på året. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia! Nätväckan är ju tacksam att fotografera, men den är så rasande snabb! Läckert strömlinjeformad - en riktigt snygg fågel. Vi har rödhakar hos oss året runt, inte lönt att flytta när man har måltiderna säkrade här hos oss!
      Kram från Eva

      Radera
  2. Vilken underbart vacker bildserie!! Vilken duktig fotograf du är!
    Så roligt med fågellivet i trädgården.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh.. tack snälla Maria så glad jag blir över berömmet! Visst är det roligt med de små raringarna och vi tror ju fullt och fast att vårt vintermatande belönas till sommaren. Många småfåglar som kan plocka i sig stygga insekter i form av myggor och annat.
      Må så gott du också.
      Kram från Eva

      Radera
  3. Ja nu håller fåglarna på att äta oss ur huset!!! Fyller på fågelmataren flera gånger i veckan!!! Och det tar snabbt slut!! Fina bilder! Den lille rödhaken är för söt! Men oj så ensam! Ibland undrar jag modet är samma som stannar kvar och varför han inte har någon kompis! Ha en bra vecka!/Lila-Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gör inget annat än köper fågelmat! Och dyrt är det, speciellt med solrosfrön som naturligtvis är det som är mest populärt. Du har rätt i den ensamma rödhaken, den är nog en och samma jag har fotograferat sista tiden. Jag vågar nästan inte säga det men katterna går hårt åt just rödhakarna. Våra katter som alltid ratat fåglar har dessvärre blivit väldigt intresserade och rödhakarna är ju extremt lättfångade... Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt med deras nyväckta intresse.
      Ha det så bra Christina.
      Eva

      Radera
  4. Har du någon hemlig fågelmagnet i din trädgård, eller?
    Hej hopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magneten heter mat, mat, mat. Mat av alla de sorter och för alla typer av småfåglar. Och i veckan ska jag dessutom få hit resterna av ett vildsvin så nu blir det ny rovfågelfotografering! Får se om jag kan locka hit några rariteter bland de stora pippiarna.
      Må så gott!
      Eva

      Radera
  5. Deilige bilder av småfugler som vi kjenner igjen fra egen foringsstasjon :) Vi er ekstra svak for rødstrupen, for den følger oss tett på i hagen hele året. Det er mye mere vinter hos deg enn hos oss og jeg ser du bruket tiden godt :) Bildene i forrige innlegg var utrolig stemningsfylte og vakre! Klem, Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är rödhaken alldeles förtjusande, men lever sommartid farligt bland våra tre katter! Är inte Lutten intresserad av dem?
      Vi fick förnyad vinter häromdagen men nu ska det bli varmare igen. Jag hade föredragit att snön låg kvar ett tag till för när den försvinner kommer alla hemska mullvadshögar i dagen och det är verkligen ingen vacker syn! Jag längtar alldeles vansinnigt efter vår och min kropp längtar efter vanligt hederligt trädgårdsarbete. Och när gräsklipparen kommer fram då brukar den värsta mullvadssäsongen vara över! Är det långt dit?
      Kram från Eva

      Radera
    2. Så duktig du är med kameran och du känner verkligen dina fåglars karaktär också!
      Här är det också full fart på matningen och massor av fåglar. Våra automater är placerade litet längre ifrån huset, så jag ser inte fåglarna så där tydligt.
      Vi fyller automaterna med olika fröer, för att det inte ska bli så mycket ratat, som ligger nere på marken sedan.

      Kram! Märit

      Radera
    3. Tack för det Märit!
      Någon "kunnig" sade vid ett tillfälle att småfåglarna klarar sin matfråga alldeles utmärkt utan vår hjälp under vintern. Jag inbillar mig ändå att det måste vara trevligare, och bättre, för dem att att bli serverade fettrika frön, än att behöva äta bladknoppar och annat skräp för sin överlevnad! Jag vill ju gärna tro att jag gör en god gärning :-)
      Vi har också olika automater för hampfrön, solrosfrön och jordnötter. Och så talgbollarna förstås, älskade av nästan alla fågelarter.
      Personligen tycker jag att det hör till vinterns inomhusnöje att på nära håll studera fåglarna, så våra automater finns sisådär fyra, fem meter från köksfönstret. Det kan jag rekommendera om du vill ha lite mer närkontakt!
      Kram, Eva

      Radera
  6. Hej,
    tack för kommentar hos mig!
    Vilka vackra fågelbilder!
    Ha det gott!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Inger, och tack för komplimangen!
      Må så gott du också.
      Eva

      Radera
  7. Vilka fantastiskt fina bilder, speciellt på de små fåglarna. Kram Katta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Katta och välkommen hit. Roligt att du gav dig tid att lämna en kommentar - det uppskattas ska du veta!
      Kram från Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!