fredag 18 januari 2013

Kall dimma



En fantastiskt vacker solnedgång med markdimma.
Kallt!




Jag vill gärna kalla det för något så poetiskt som isdimma, men då ska temperaturen ner till minus tjugo - här var det bara minus tio!




Allt tecknade sig som vackra siluetter mot solnedgången - kraftledningar såväl som gammalt trassligt ris vid vägkanten.




Och i sänkorna tonade horisonten bort i dimmorna.




På sina ställen blev till och med de närmsta objekten diffusa.




Vid vägkanten gick ett par rådjur och betade (vad?) och deras trygghet, skogsdungen, fanns någonstans där bakom i det grå.




God afton säger

skogseva

10 kommentarer:

  1. Åh, så vackert! Alltid lika vackra bilder, tänk att jag också bor så nära allt detta vackra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske också njöt av den vackra solnedgången? Eller var det just här hos oss som den var så rasande vacker och kanske bara här som dimslöjorna dansade runt? Såg just i tidningen att fler vackra solupplevelser är att vänta - haloeffekter till exempel, så det är bara att passa på och gå ut medan vi har skapligt väder.
      En skön helg önskar jag dig.
      Eva

      Radera
  2. Svar
    1. Tack för det Anna! Blir så glad över minsta lilla beröm, behövs för att få lust att fortsätta!
      Kram, Eva

      Radera
  3. Det blir så vackert när det kalla diset kommer!fina foton!
    Vi har också haft så där med sol och vansinnigt kallt och vackert.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag upphör nog aldrig att bli förtjust över skönheten i det kalla när solen försvinner i isdimmorna. Det blir ju bara SÅ attans kallt! Det gäller verkligen att att ha rätt sorts kläder på sig om man ska promenera mitt i skönheten.
      Ha det så bra du också.
      Eva

      Radera
  4. Så många vackra bilder du fick till!
    Den där frostiga dimman kan jag inte minnas att jag sett i Norrland, men här i Skåne kommer den då och då.
    La inte märke till den där speciella solnedgången. Antagligen därför att solen inte orkade över skogskanten här vid den tiden.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Märit!
      Kan det tänkas vara en sydsvensk företeelse med dimma och många (för Skånes del alltså!) minusgrader samtidigt, eller..
      Ibland ska man ha lite tur - jag hade inte heller sett det märkliga i denna solnedgång om vi inte varit på väg mot närorten för att bli vaccinerade mot influensa. Hos oss försvinner solen också ner bakom skogen ganska tidigt så här års, så om vi vill njuta av horisont och solnedgångar får vi allt åka en bit bort!
      Kram från Eva

      Radera
  5. love the fog shots...lovely photo's. just cruising blogs...have a nice day. betsy from alaska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks for your words and for leaving a footprint!
      A nice day to you too!
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!