lördag 3 mars 2012

Carduelis spinus



I dag fortsatte jag mitt vårarbete till grönsiskans härliga sång. Jag ville så gärna fotografera den lilla raringen, men tyckte att det var ganska trist att jag skulle behöva stänga in mig bakom köksfönstret för att göra det. Eftersom den faktiskt uppträdde väldigt oskyggt när jag klippte och krafsade strax intill den gjorde jag gjorde en paus i mitt arbete, hämtade en stol (jodå, jag är bekväm av mig) och satte mig vid rabattkanten, tre meter från matningsstället. Jag satt stilla och tyst och det tog inte många minuter förrän talgoxar, blåmesar och grönsiskor tyckte att det var helt OK att äta med mig som bordsgranne.

Men naturligtvis måste jag inspekteras,

först med vänster öga...




...och sedan med höger öga.




Efter att jag hade bedömts som varande ofarlig var det bara jordnötterna som existerade för grönsiskan. 




Siskan tog korta vilopauser i häggen och fortsatte sedan sitt jordnötssmaskande.




Glömde bort att torka sig om näbben i sin iver att proppa magen så full som möjligt.




På en gren strax intill satt en liten blåmes, Parus caeruleus, snällt och väntade på sin tur vid jordnötsautomaten.




En trevlig lördagkväll önskar skogseva.

26 kommentarer:

  1. Grønnsisik er en veldig søt liten fugl. Det er tydelig at du blir vurdert grundig :)Her kommer de også i store flokker, men i år har de ikke kommet så ofte dessverre. Vi har på den annen side hatt besøk av ekorn i helgen, og da er vi fornøyde :)
    God helg! Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig liten raring tycker jag och jag är glad att den accepterade mig som betraktare. Hos oss har vi inte tidigare haft den i så stora mängder som vi har i år. Ornitologen i släkten påstod att det är ett riktigt grönsiskeår, men det gäller tydligen inte i Ranten! Ekorren däremot är en mycket sällsynt gäst här hos oss, trots att vi bor mitt i skogen.
      En trevlig söndagkväll önskar Eva.

      Radera
  2. Vilka vackra bilder!! Helt fantastiska. Vi hade sällskap av två grönsiskor när vi klippte träd idag, de tyckte först att vi var lite störande så de vågade inte riktigt äta ur automaten. Men när vi stod stilla en stund kom de och var inte särskilt rädda av sig. Så söta och nyfikna:)).
    Ha en fortsatt skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Maria!
      Visst är de riktiga raringar de små siskorna och nog tycker jag att de är ganska orädda av sig. I dag lärde jag mig att de faktiskt är släkt med kanariefåglarna, som numera ska kallas kanariesiskor. Inte underligt att jag tyckte att grönsiskorna sjöng så vackert - det ligger ju i släkten!
      En skön söndagkväll önskar jag dig. Eva

      Radera
  3. Ååååhhh! Mama mia! Vilka pippibilder! Det är så att jag vill nästan tala i 'tungor' för att hitta uttryck för min uppskattning av dessa fabulösa bilder!Underbart!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, du är ju för rar. Om jag behöver uppmuntran någon gång kommer jag att vända mig till dig! Jag är faktiskt själv väldigt nöjd med bilderna. Om man inte har ett kanonobjektiv så är det tydligen bara närhet som gäller... Hädanefter får jag sitta och vänja mina fotomodeller vid min närvaro, tålamodsprövande både för dem och mig. Det gäller att inte ha för många rabatter som väntar på att bli ansade!
      En skön kväll önskar dig Eva

      Radera
  4. Härliga fågelfoton! Det är så trevligt att följa de småfåglarnas liv i trådgården och om man får så här fina foton är det ju toppen!

    Ha en skön söndag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sari! Vad vore en trädgård utan fåglar och vad vore våren utan fågelsång? Vi tror dessutom att en god effekt av att mata fåglarna ordentligt under vintern är en tämligen flug- och myggfri trädgård under sommaren. Fröinsatsen ger mångfalt tillbaka så att säga. Att fåglarna dessutom är roliga att fotografera är en trevlig bieffekt av matandet.
      En härlig söndagkväll önskar jag dig. Eva

      Radera
  5. Intevar väl det ett tecken på lathet att sitta på en stol Bara ett sätt att vara stilla på....
    Fina bilder. Kul att ta sig tid...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt stillasittande under den hektiska våren känns i själen som en grovt begången synd! Men sju vilda hästar kan inte få mig att arbeta när jag har en svärm av fåglar som inte gör något annat än pockar på min uppmärksamhet genom sitt kvittrande och flaxande. När jag dessutom upptäckte att de inte hade något mot mig så länge jag höll mig stilla var valet inte svårt... Och visst, vilan är nödvändighet om kroppen, som inte är tjugo längre, ska orka allt som ska göras under den ljuvliga vårssäsongen.
      Ha det så gott du också.
      Eva

      Radera
  6. Vilken duktig fågelfotograflillasyster jag har! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket kära storasyster! Jag tycker själv att resultatet blev bra även om jag slängde trehundra av trehundraåttio bilder!
      Så roligt att du kikade in - det var länge sedan sist.
      Kram från mig.
      Eva

      Radera
  7. Har 4 små siskor som har hållit mej sällskap i vinter. Även steglitsen har varit här lite då och då! Så nu har den gamla fågelboken kommit fram så jag kan visa barnbarnen vilka fåglar det är som äter hos oss!/Lila-Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har tydligen varit en siskerik vinter hörde jag idag. Vi har i alla fall aldrig tidigare haft sådana mängder som vi har haft i år. Bara att hoppas att det upprepas nästa vinter. Steglitsen är en sällsynt gäst här, har bara sett den några enstaka gånger men den tillhör också favoriterna. Fågelböckerna blir här hos oss bara fler och fler. En bok som dina barnbarn säkert hade gillat är "Fågelsång" där varje fågel dessutom är presenterad med sitt läte via ett vidhängande ljudband, mycket pedagogiskt och trevligt både för stora och små!
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  8. Såå fina bilder du tagit på fåglarna!!!!
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen! för en gångs skull är jag själv nöjd med resultatet och kvalitén på bilderna och det händer minsann inte alltför ofta. En "riktig" fotograf har säkert en del att anföra, men jag är nöjd.
      Ha det så bra denna kalla, men soliga morgon.
      Eva

      Radera
  9. Tack för de fina fågelbilderna som ger mig livslusten tillbaka i denna allt annat än lustiga årstid. Här har vi snö kvar här och där och eländig is som hindrar utflykter i skogen. Såg en liten snödroppe i dag, men något vårbruk är det inte tal om. Grönsiskor tycker jag mycket om. Kram från Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det räcker med ett par fågelbilder för att pigga upp dig är jag glad om jag har kunnat vara dig behjälplig! Jag lider med er som har snö kvar och gläds åt att den är borta här hos oss. Här åkte broddarna av från stövlarna för knappt två veckor sedan och jag hoppas innerligt att de inte ska behövas mer denna vår för min kropp trivs bäst på ett snö- och isfritt underlag. Snödropparna här har haft det besvärligt - en del hos mig slog ut alldeles för tidigt och fick faktiskt frostskador, eller vad det kan ha varit. Nu hoppas jag att mina dubbla ska gå att fotografera om de behagar att sträcka på sig lite.
      Tack för ditt sällsynta, men kära, besök!
      Kram från Eva

      Radera
  10. Vilka underbara bilder! Vad använder du för objektiv för att komma så inpå?
    Kottarna hos oss är sågade ur rejäla lärkstammar av en motorsågskonstnär, Björn-Olle, söder om Stockholm.Den stora mäter strax över en meter. Men de är verkligen så fina att de kan tas för äkta kott, mastodontvarianter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla tant, det gläder mig så att ni gillar mina grönsiskebilder! Jag har i och för sig en Sonykamera med 30xzoom, men eftersom jag satt tre meter från fåglarna var inte behovet att zooma så stort. Att använda full zoom ger dessutom väldigt gryniga bilder så det är inte så intressant.
      Jag förstod nästan att det var tillverkade kottar och väldigt fina sådana måste jag säga. Kul idé att göra gammaldags grankottskor - förstår att bocken trivs i den lilla flocken!
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  11. Så fina bilder. Grönsiskan är bara här på snabbvisit så det var roligt att få se dem i närbild.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Birgitta! Här hos oss har vi nog aldrig tidigare sett så många grönsiskor som i år. De har varit så få att de nästan har försvunnit bland grönfinkar och gulsparvar, men i år har de verkligen synts riktigt ordentligt. Roligt att kunna studera dem på nära håll och få lyssna till deras fina sång.
      Må så gott du också.
      Eva

      Radera
  12. Jag räddade en sådan liten sak från en av katterna i stallet igår. Lite tilltuffsad flög den snabbt iväg men den såg oskadd ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är väl en raring som tar hand om kattoffer. Här är det (tyvärr, tyvärr, tyvärr) mest rödhakar som stryker med när katterna är ute. De är ena riktiga jaktmonster och jag börjar på allvar fundera på det där med pingla runt halsen på dem när de är ute.
      Kram på sig stumpan

      Radera
  13. Eva ... har bara en sak att säga. Helt fantastiska bilder! Blir helt fascinerad av ljuset och färgerna och detaljrikedomen. En sådan bildsvit blir man glad av att se precis innan det är dags att gå och lägga sig.

    Ha det bra!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver jag säga att det gör mig alldeles extra glad över att få så fina omdömen av just dig! Dina bilder hör till dem som jag skattar allra högst bland alla bloggbilder som jag kommer i kontakt med, så jag känner mig extra stolt över dina ord. Jag är själv nöjd - ljuset var perfekt och fåglarna samarbetsvilliga. Den enda efterbehandling som behövdes var beskärning och så är det ju inte alltid...
      Må så gott du också.
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!