söndag 12 juni 2011

Finbesök?

Trädgården på åsen har haft ett udda(?) besök de senaste dagarna.




I 'runningen' bland nepeta och nävor har en hagtornsfjäril provianterat.



Vissa år sällsynt - vissa år vanligare förekommande. Finns bara i södra Sverige.
Några dagar har det fladdrat runt ett exemplar av den grafiskt vackra fjärilen här hos oss på åsen.




En betydligt vanligare fladdersak men med ett ståtligare och krångligare namn är liten tåtelsmygare.
Gladorange och knubbig har även den ätit sig mätt på våra blå blommor.



Ett litet lurvigt monster (den tillhör tjockhuvudfjärilarna - det ni!) som rör sig graciöst och snabbt mellan blommorna.



Alltid lär man sig något nytt...


God afton säger

skogseva



9 kommentarer:

  1. Så fint du fångat dessa vackra fjärilar. Hagtornsfjärilen är enormt vacker med sin markanta teckning...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder du har fotat på de vackra fjärilarna!
    Hagtornsfjärilen var lite extra fin :=)
    Trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera
  3. De vackra fjärilarna hade mina insektsälskande barn velat se!

    SvaraRadera
  4. Anna:
    Tack snälla du för komplimangen. Visst är hagtornsfjärilen ett litet underverk med sina grafiskt tecknade vingar. En perfekt fjäril för mig som älskar svartvita mönster!
    Kram från Eva

    Helen:
    Tack! En fjäril med svarta "ådror" kan ju inte vara annat än vacker, eller hur?
    Jag får önska dig en skön tisdag!

    Lotta:
    Välkommen hit! Jag läste lite i din blogg och såg att du överför dina naturkunskaper till dina vetgiriga barn. Klokt! Jag inbillar mig att om man på ett tidigt stadium hos ett barn kan tända ett intresse för djur och natur så visar de som vuxna respekt för det som lever och växer. Så som vi skulle önska att alla vuxna beter sig men som de dessvärre inte gör....
    Välkommen tillbaka säger
    Eva

    Åsa:
    Tack snälla du. Fjärilar är så vackra i sig att det är svårt att misslyckas med bilderna!
    Må så gott önskar
    Eva

    SvaraRadera
  5. Hej Skogseva.

    Hvor er det smukke billeder du viser.

    Tak for din kommentar. Du skal sætte dig med dine tre nyindkøbte buksbom og klippe dem i form og mærke, hvordan freden og roen kommer over dig og fornemme, at det nærmest føles helt meditativt medens du udfører arbejdet. God fornøjelse.

    Kh Jørn

    SvaraRadera
  6. Hagtornsfjärilen har jag aldrig sett här uppe, men ängssmygaren har jag till och med fångat på bild! Första gången jag såg den blev jag väldigt konfunderad, det verkade som den hade extra vingar.
    Fina fjärilsbilder!!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Underbara fjärilsbilder du lyckats ta....jag tycker det är jättesvårt att hinna fota dom små liven. Vilken fantastisk teckning på hagtornsfjärilen....så vacker!

    Apropå smörbollar såg jag häromdagen ett inlägg hos en bloggvän på den blekgula "Alabaster"...ursöt var den!

    Jag är fortfarande lite vissen, men solen har börjat lysa lite fläckvis över mig:)
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jörn:
    Tack för tipset om buxbomsklippningen. När och om jag förmår mig att sätta saxen i buskarna lovar jag att göra det på ett meditativt och långsamt sätt, blad för blad - det är kanske så man ska närma sig sina buxbom...
    Eva

    Ruben:
    Enligt Naturhistoriska riksmuséet förekommer hagtornsfjärilen i södra och mellersta Sverige liksom ängssmygaren (underbart namn!) så om du ska ha en chans att se den förra beror det på var i Sverige dina bopålar är nerslagna och den informationen har jag dessvärre missat när jag läst din blogg!
    Må så gott du också, hälsar Eva.

    Billan:
    Tack snälla du.. Ja den svartvita var inte så lätt - alldeles för fladdrig och ville inte visa upp sig riktigt.
    'Alabaster' ger mig riktig 'måste ha'-känsla så det får nog bli en rabatt där den kan passas in på något sätt.
    Det gläder mig om du har träffats av en aldrig så liten och tunn solstråle. Du ska se att den så småningom kommer att lysa över hela dig och tina upp det som känns fruset.
    Kramar från Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!