lördag 15 december 2012

Vråkbråk!


Hjortlever och grisknorrar stod framdukade åt rovfåglarna.
Mums!

Det tog en timme innan den första ormvråken anlände.

Gjorde den mest misslyckade landning!




I en skur av snö svingade den sig upp på grenen utan att släppa taget om grisknorren.




Spanade upp mot skyn, ovillig att dela med sig.
Snåljåp!




Att spana är klokt.
Men det hjälper inte alltid att vara förberedd på attacker.
Det kan dyka upp någon som är större.
Någon som är starkare.
Någon som håller fast en i ett stadigt grepp.




Någon som tittar på en med arga ögon.
Någon som kan konsten att utdela sparkar.
Någon som samtidigt kan balansera på tre tår.




En överman!





Övermannen har ett större vingspann som han stolt visar upp i ett vråk-pas de deux.

Lillvråken får ge sig.




Får stå bakom övermannen när de båda bugar åt publiken efter slutförd dans.

Men övermannen ser visst inte att den lille fortfarande har full kontroll över grisknorren...


En god afton önskar skogseva.

26 kommentarer:

  1. Fantastiskt vacker fotoserie!! Jag och sambon har suttit och tittat nu. Vilken upplevelse!
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Maria för de vackra orden! Och så roligt att även sambon tittade in, det gläder mig. Det är trevligt att dela med sig av något som kanske inte alla får vara med om, för jag är inte säker på att alla har möjlighet att mata rovfåglarna precis utanför köksfönstret...
      en skön avslutning på helgen önskar jag dig.
      Kram från Eva

      Radera
  2. Wooow vilka häftiga bilder. Har just visat maken som är en fågelintresserad fotograf, han hälsar snygga bilder. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då! Tack för det Pia, och speciellt tack till din make. Att få en sådan hälsning från en fotograf känns naturligtvis extra smickrande - jag rodnar av glädje över berömmet och tackar och bockar extra djupt!
      Må så gott och ha en skön söndagkväll.
      Kram, Eva

      Radera
  3. Vilket skådespel....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Inger, det kan du tro att det var! Det är väldigt speciellt att se dem så nära, även om en glasruta finns mellan oss. Och så får man vara tacksam över att de dök upp, idag kom inte en enda fågel trots att jag lagt ut väldigt frestande kött...
      Kram från Eva

      Radera
  4. Svar
    1. Mycket speciellt att studera dem på nära håll! Och intressant att se hur de agerar tillsammans. Inte så pigga på att dela med sig av det som bjuds. Det är å andra sidan inte småfåglarna heller, de slås lika vilt om solrosfröna!
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  5. Vilken fest! Vilken underhållning!
    Tack för att jag fick vara med!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det det! Det var nog den frestande levern som lockade lite extra för nu är det mer tunnsått med vråkar. Och några fina bilder som jag tog någon dag efter raderade jag av misstag i kameran! Skit! Fint ljus och så...
      Du.. det hade inte varit hälften så roligt utan dig!
      Kramar från mig, Eva

      Radera
  6. Jättevackra foton! Det är inte alla som får uppleva något sådant och dessutom fånga det på kort.
    Ninaerica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ninaerica för komplimangen! Om man bor i skogen som vi gör, där där vråkar och glador normalt seglar omkring över våra huvuden, då är chansen ganska stor att man får se dem på nära håll om man matar dem med godsaker. Lite tålamod krävs dock - nu har vråkarnas bord stått dukat i tre dagar utan att en endaste rovfågel visat sig...
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  7. Haha, underbara bilder!! Jag blir helt glad av att få se dessa luftens suveräner stå på tårna och utdela kicksparkar.... oväntat, måste jag säga!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solovråkarna bjuder ofta inte på så mycket skådespeleri då sitter de mest stilla och äter, men när de är två eller fler... Då går det minsann livligt till, för att dela med sig är inte deras starka sida. Sedan är det ju roligt att kameran registrerar det som jag inte själv ser i fotoögonblicket - de fasthållna vingpennorna blev en överraskning när jag plockade fram bilderna, kul!
      Må så gott Lotta och en kram från mig.
      Eva

      Radera
  8. En dans är en dans är en dans (eller var det ros?) och alltid är den njutbar. Och dansande vråkar - magi.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dans eller ros, lika fint vilket som, men kommer du ihåg vem som skrev de bevingade orden?
      Visst är det lite speciellt när två vråkar bråkar sig genom en pardans utan given koreografi, det blir som det blir, eller just "A rose is a rose is a rose".
      Hej från Eva

      Radera
  9. Suveränt häftiga bilder! Så roligt att du får rovfågelbesök ända in till huset och kan få så fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Märit!
      Det som är lite knepigt med att lura vråkarna så nära huset är att vara totalstilla bakom fönstret och det även om gardinerna är nerdragna. En liten glugg måste ju lämnas öppen för kameran och även om jag tätar runt omkring med böcker (kokböcker!) så är fåglarna superkänsliga för rörelser. En utmaning att zooma in och ut alltså inför dessa skarpa ögon. Men när fåglarna är omedvetna om att de har en eller ett par paparazzis när sig kan det bli riktigt roliga bilder!
      Kram från Eva

      Radera
  10. Mäktiga bilder! Vilken duktig fotograf du är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mäktiga fåglar skulle jag vilja säga...
      Jag tackar och bockar för din komplimang, för den gör mig glad, men en duktig fotograf tror jag egentligen inte att jag är även om jag är bättre nu än för ett år sedan. Jag lär mig dock hela tiden och kan kanske i alla fall bli lite mer än en hyfsad amatörfotograf till slut. Det finns trots mitt amatörskap en del bilder som jag själv är ganska nöjd med.
      Må så gott!
      Eva

      Radera
  11. Kjære Eva! Hvor helt fantastiske bilder du har tatt! Vi er opp i under både jeg og Hr Ranten! Nå var det jo dine fuglebilder som en gang i tiden gjorde at jeg stoppet opp og ble værende hos deg i bloggen din. Jeg kjenner at jeg har en sitrende forventning til hva annet som måtte dukke opp på foringsplassen din i løpet av vinteren :) Sterkt! Klem fra Marit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alltför vänlig i ditt omdöme Marit! När vråkarna uppträder rakt framför köksfönstret är det egentligen bara att hålla fingret på kamerans avtryckare. Det som är svårt är att locka hit dem, de är ju så rasande misstänksamma och uppmärksamma. Nu har jag skrämt bort en vråk två gånger i följd bara för att jag glömt att rulla ner gardinen...
      Det gläder mig alldeles extra att även Herr Ranten har tagit del av bilderna och att han som är en så duktig fotograf tycker om dem! Mycket smickrande.
      Undrar hur jag ska kunna leva upp till dina förväntningar... Mina egna är ju att en örn ska dyka upp på fodringsplatsen, men det är kanske att begära för mycket:)
      Kram till er båda.
      Eva

      Radera
  12. Helt fantastisk smukke billeder du har taget! Jeg har sat mig som følger af din blog, for her vil jeg utrolig gerne se mere!
    Ha en god dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för det Alice´s Eventyrland! Så roligt att du hittade hit - välkommen som följare! Hoppas verkligen att jag inte gör dig besviken, det är ju inte varje dag det dyker upp rovfåglar här, men jag kan kanske bjuda på något annat som intresserar dig. Det blir av naturliga skäl inte så mycket trädgårdsbilder så här års, men om du hänger kvar här i bloggen framöver så kommer jag att visa en del av trädgården.
      Ska strax kika in i din blogg...
      En god dag till dig också.
      Eva

      Radera
  13. Vilka underbara bilder på vackra fåglar! Härligt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Bettina. Och ändå är det svårt att göra fåglarna rättvisa på bild - deras fantastiska fjäderdräkt går ju inte riktigt fram om inte solen behagar att visa sig och det gjorde den inte just den dagen. Dagen därpå fotograferade jag i ett härligt solljus och sedan raderade jag av misstag alla bilderna. Så kan det också gå...
      Må så gott.
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!