torsdag 30 augusti 2012

Dimma



Tidig morgon med täta, fuktiga sjok av dimma över åsen.

Solen avvaktar.
Inte riktigt ännu, men snart...




I den nästan osynliga delen av trädgården står lilla trädet.
Vill inte riktigt på höjden.
Vill desto mer på bredden.
Vill kanske bli ett tak och göra en osynlig trädgårdsdel synlig?




Bakom växthuset tar världen slut - finns inte i dimman.




Och i den fuktiga minivärlden sitter spindeln säker under ett blad och väntar på att hans fångstnät ska torka upp.
Väntar på sin frukostfluga.



Spegeln i hörnet orkar bara fånga bilden av det närmsta.
Något bortom finns inte heller här.

En närsynt morgonvärld!




God middag önskar skogseva



18 kommentarer:

  1. Det lilla trädet gör helt rätt i att bredda sig!
    Fin krona! gillar att dom brer ut sig.
    Ha de bra i dimman
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alternativet var att tvinga upp en ny topp i stället för den som frös bort i våras. Föredrog dock att låta trädet bli ett paraply - modell större - som kan skugga just denna lilla del av trädgården. Jag tror att det kommer att bli bra!
      Ha det bra du också.
      Eva

      Radera
  2. Oj, vad dimmigt. Är det för mycket AAlborg som ligger bakom det hela, tro?? Nej, förstås är det Skåne! Nåja, när det är så vackra bilder, får det vara vad det vill! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näduruben... ren(ad) skånedimma, sådan vi har gott om under skånehöstarna! Jag älskar den, det mjuka, tysta, vänliga.
      Ha det gott där uppe i norr.
      Eva

      Radera
  3. Svar
    1. visst är det vackert med dimma. Tycker att jag har sett några fina dimbilder hos dig, så jag är väl inte ensam om att gilla det den gör med landskapet!
      Kram från Eva

      Radera
  4. Så vackert magiska bilderna blir i dimman....
    Hoppas solen skiner nu - här regnar det....
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag (fredag) är det en riktig grådag och regnet hänger i luften. Det gör verkligen inget om det regnar av sig lite, gräsmattan har faktiskt börjat gulna lite i torkan och det trodde jag väl aldrig att den skulle göra denna trista sommar!
      Kram från Eva

      Radera
  5. Morgondimma kan kännas riktigt poetiskt. Själv kör jag varje morgon några km längs Viskan och det händer titt som tätt att jag förbannar att jag inte har kameran med mig när dimman ligger över vattnet. Fast det bästa med morgondimma är ändå när den byts mot sol framåt förmiddagen.
    Må gott
    //Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det blir (kan bli!) väldigt magiska bilder i dimman. För ett antal år sedan fick jag till en bild av vitstammiga björkar i morgondimma, riktigt bra om jag får tycka något själv. Den försvann nog dessvärre i ett datorhaveri tillsammans med andra ickekopierade bilder!
      Hoppas att du är väldigt försiktig när du kör i dimman - något kan hoppa ut på vägen...
      Må så gott du också.
      Eva

      Radera
  6. Vakre og trolske bilder. Jeg elsker når tåken pakker seg mykt rundt meg og hagen :)Alt godt til deg Eva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint! Jag kan tänka mig att ni får er beskärda del av dimma där ute i havsbandet. Jag minns min Malmöbarndoms dimma och med dem mistlurarna - trots att det var ett varningsläte tyckte jag väldigt mycket om det. En kommunikation genom det mjuka grå som svepte in hav och kustremsa...
      Allt gott till dig och till herr Ranten.
      Eva

      Radera
  7. Det är kul att fotografera i dimma....
    Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, för att det ofta blir väldigt vackert. Lite mjukt förlåtande sådär. Måste bara hitta nya fotoobjekt så nästa gång tar jag kameran på magen och beger mig lite längre bort!
      Vi ses snart.
      Kram från Eva

      Radera
  8. Veldig vakkert i dimman, og macrobildene i flere tidligere innlegg er av høy kvalitet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Martin! Jag, som alla andra, blir så glad över beröm. Kan behövas om humöret inte är på topp!
      Jag önskar dig en skön helg i ditt vackra hus.
      Eva

      Radera
  9. Förtrollande vackert!

    Trevlig helg!
    /Pia L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dimma kan vara så förunderligt vackert. Särskilt ögonblicket innan solen bryter genom - då är ljuset extra vackert. Nu går vi ju mot den tiden på året när dimmiga morgontimmar inte är ovanliga, härligt om man som jag är dimmälskare!
      Jag önskar dig en skön helg.
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!