söndag 27 maj 2012

Vad gör jag för fel?




Jag har en dyrgrip i ett hörn av trädgården, en narciss som jag tror mig veta heter poeticus. Fem eller sex lökar köptes för dyra pengar i Helsingborg på en trädgårdsmässa och stoppades ner i jorden här på åsen. Förmodligen på ett för denna narciss icke helt fördelaktigt ställe för den har varit ganska sparsam med att blomma. I år kom det två blommor, men det finns fler knoppar som det inte ser ut att bli något av. Det blir bara prasseltorra höljen som vissnar bort.

Jag är definitivt ingen duktig narcissmänniska så jag behöver hjälp.
Vad gör jag för fel? Eller är det fel på jorden?  Ska lökplatsen få mängder med sol kanske? Det får inte mina...

Och vad kan den heta förutom poeticus? Plenus kanske?

Någon som vet?




En härlig söndagkväll önskar skogseva.

6 kommentarer:

  1. Har precis samma problem! Blir där knoppar så torkar dom, annars blir där bara blad!Har provat både sol och skugga! Hoppas någon vet!/Lila-Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det är fler som har samma problem. Jag kan nog gissa mig till att mina står lite för mörkt precis intill ett stort buskage dit bara den senaste kvällssolen når.
      Om jag får en vettig förklaring eller ett bra tips ska jag meddela dig.
      Må så gott.
      Eva

      Radera
  2. Mina står soligt, men kan inte ge dej något råd.
    Planterade dom i höstas och dom verkar kommit upp allihopa.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan vara glad Mariana! Vårda dem ömt och ge dem en klapp från mig. Det är kanske just sol mina narcisser saknar, men jag har svårt att tänka mig en flytt så jag hoppas att de kanske vänjer sig vid en skuggtillvaro.
      Ha det så gott.
      Eva

      Radera
  3. Ingen vill väl leva i en skuggtillvaro....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det finns sådana typer, men jag är inte säker på att mina narcisser hör dit.
      Om det hade varit jag hade jag nog fallit död till marken...
      Må så gott och kram på dig.
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!