söndag 18 november 2012

Säsongens första Måkläppsvandring



Många lager kläder på kroppen.
Vindstilla hemmavid i skogen - jovisst!
Nästan vindstilla när vi parkerade vid golfbanan i Falsterbo.
Någon mer vind vid det lilla innanhavet.




Och riktigt ogästvänligt ute vid vattnet!
"Upplysningsskylten" fick klamra sig fast i sanden för att inte åka till havs.




Vi kom inte så långt.
Satt länge och fikade - som vi brukar.
Fotograferade samtidigt.

Skrattmåsar i vinterskrud som startade..




..från vattnet,




..och som landade..




..i vattnet.




Och den vinterdystra dagen blev snabbt en mörk seneftermiddag.




Rosenbuskar glödde här och var - gyllene fyrbåkar i rusket.




Till slut ville min kamera inte längre. Ville egentligen inte tidigare under dagen heller.
Ljuset var för knappt.
Det sista den såg var sångsvanen som var på väg någonstans.
Mot havet?




God afton säger skogseva.

12 kommentarer:

  1. Det är som att befinna sig mitt i den grå, vindpinade dagen. En dag som, den här dagen, aldrig verkade infinna sig. Detta är sinnebilden för november. Men ändå, ack så vackert beskrivet med hjälp av dina ord och dina bilder.

    Önskar dig en fin novembervecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä.. den infann sig inte riktigt och det gör tydligen inte denna dag heller. Det mesta är grått och, tycker jag nog, ganska trist. Vi skulle behöva lite sol eller i alla fall lite tunnare molnslöja för att få tillbaka lite livsandar.
      Tack för dina vackra ord - de lyser upp!
      Kram från Eva

      Radera
  2. Vad vackert och rofyllt. Älskar havet och Falsterbo är väldigt fint. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju något alldeles speciellt med havet tycker jag också som vuxit upp vid det. Numera måste jag åka ett antal mil för att se horisonten och känna den speciella doften - därmed blir havet och speciellt Måkläppen ännu mer åtråvärt och ett efterlängtat mål.
      Kram, Eva

      Radera
  3. Vilka vackra foton du har verkligen förmågan att fånga det på bild! Underbara färger och mycket rörelse!
    Ha en fin vecka och tack för din kommentar hos mig.
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Lotta, dina vackra ord värmer verkligen! Denna gång var ljuset lite för knappt för att bilderna skulle bli riktigt skarpa, men ett nytt objektiv är inte att tänka på om jag inte vinner en högvinst!
      Må så gott önskar Eva

      Radera
  4. Jeg fikk nesten litt følese av Skagen når jeg så på bildene dine :) Lyset og havet.. Du har god evne på å fange fuglene i det rette øyeblikket Eva. Morsomme måkebilder :) Den ene ser ut som den danser balett, tåspiss! Ønsker deg en flott ny uke! Klem fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du är för rar Marit! Jag blir väldigt glad när berömmet kommer från någon som själv är så otroligt duktig på att ta bilder som nästan får en att tappa andan!
      Det är lustigt att du liknar måsens landning vid tåspetsdans, det var min första tanke när jag själv tittade på bilden. En ballerina som under uppvärmningen kollar att hennes fotställning är korrekt...
      Kram från Eva

      Radera
  5. Fantastisk närvarandekänsla i dina vackra fågelfoton! Tack för den visiten vid havet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de vackra orden Märit! Du får så gärna följa med på fler vandringar, rapport kommer så småningom om dagens, som bland annat gick till "din" sjö. Det blir ju inte så mycket trädgård vid denna årstiden...
      Ha det så gott, önskar Eva

      Radera
  6. Hejsan Skogseva! Så ljuvliga bilder med likaså reflektioner i ord. Njutbart, vackert och rogivande. / Anja

    SvaraRadera
  7. Hej Anja och tack kära du! Havet är alltid rogivande även om vågorna går höga och det dånar och brusar om deras framfart. Missmodet blåser bort med vågskummet!
    Må so gott, önskar Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!