torsdag 18 april 2013

Hornborgasjön den 9 april



Ett snabbesök, ett förstagångsbesök, ett förtjusningsbesök vid sjön med de många långbenta.

Nästintill öronbedövande fågelljud.

Tranljud.
Svanljud.
Vårljud!




Några enstaka tranor lyckades tillskansa sig ett eget utrymme för en pardans.




Men de flesta fick nöja sig med ett Ménage à troise.
Sparka lite lätt på konkurrenterna.
Kanske trampa på dem...




 Krumbukta och svänga sig.
Niga och bocka.
Och så lyfta för att strax landa en bit bort.




Helikopterlandning.
Perfekt när det är trångt om utrymme på marken!




Och sångsvanarna blandade sig med tranorna i en skön mixtur, både ljud- och färgmässigt.
Kontrasterade med sitt klumpiga vaggande, startande och landande, mot tranornas eleganta dansande och lätta landningar.




Men väl uppe luften var de vackrast av alla!




Inte ens gråhägern kunde tävla med svanarnas flykt.
Den ensamme som flög precis över mitt huvud.
Som inte riktigt verkade höra hemma bland tranor och svanar.

Som skyndade sig att försvinna från spelplatsen...




God afton säger skogseva.

12 kommentarer:

  1. Tack för alla vackra bilder om Vårens ankomst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv kära anonym för dina vackra ord!
      Må så gott i den ljuvliga våren önskar Eva.

      Radera
  2. Du verkar ha varit på en riktigt härlig upplevelseresa! Som vanligt är dina bilder förtrollande vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den trippen gör jag gärna om, med lite andra fotoförutsättningar! Förstår inte att jag inte varit där tidigare, men det är ju en bit att köra. Resan är dock mödan värd om man säger så.
      Tack snälla Märit för dina vackra ord, är själv dålig just nu på att titta in hos andra men jag lovar att bättra mig.
      Kram från mig, Eva

      Radera
  3. Fantastiske bilder Eva! For meg blir det veldig eksotisk med traner! Tranedans, ja du har virkelig fanget inn piruettene :) Du er så flink å oppsøke spennende steder for å finne de gode motivene. Selv er jeg litt sløv og går her og venter på at motivene skal komme til meg. Nei nå må jeg ta med meg inspirasjonen fra deg, og ta meg en tur ut i havet! God vårlig helg ønsker jeg deg Eva! Klem. Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta Marit för dina alltid så vackra ord. Besöket vid Hornborgadjön var inte primärmålet - det var min syster som bor några mil därifrån. Lyckligtvis tänkte hon på mig och mitt fotograferande så det blev en tripp dit och dessutom en mycket trevlig sådan. Annars är jag nog mer som du, väntar på att något ska komma flygande, eller springande, mot mig. Men jag har däremot en väninna som är väldigt påhittig och initiativrik när det gäller vackra platser som är värda att fotografera. Du har ju tur som bor vid havet - det erbjuder alltid något att fästa på bild!
      En härlig vecka önskar jag dig också, med en kram från Eva

      Radera
  4. Hallå där! Trodde mig ha hört ett uns av missnöje över bildkvaliteten! Måste ha hört fel. Jättefina foton, tycker jag. Vid vårt besök regnade det, så det bara MÅSTE bli ett återbesök. Ett längre sådant.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomenvisst går det att få till mycket bättre och intressantare bilder! Är spänd på vad du lyckades fånga vid ert besök...
      Vi satsar på det där gömslet till nästa vår, då tror jag förutsättningarna är mycket bättre oavsett om det regnar eller om det är fint väder!
      Kram på dig, Eva

      Radera
  5. Som vanligt fina bilder på din blogg. Brukar kika in och kolla ibland för de fantastiska bilderna du tar.
    Vad har du för kamera?
    Hälsar Inga från Närke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inga och välkommen hit! Jag uppskattar verkligen att du lämnar en kommentar och jag tackar för dina komplimanger, de värmer mycket ska du veta!
      Jag har en Canon EOS600D och objektivet jag har använt till bilderna ovan är ett 100-400 mm.
      Må så gott, önskar Eva

      Radera
  6. Du och Eva ni är bra på att komma iväg, så fina bilder! Tranor är fascinerande på många sätt, bara ljudet när de kommer flygande tycker jag är fantastiskt. kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Eva är duktig på att hitta fina "fotografiska" platser och jag hänger mer än gärna med. Denna gång besökte vi dock Hornborgasjön var för sig, men planer finns för nästa vår med gömslen under en heldag vid sjön. Jag kan lova dig att öronen var fulla av tran- och svanljud efter några timmar vid sjön! Härligt!
      Kram,
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!