onsdag 9 mars 2011

Tulpanen och jag



En gång hade jag en tulpan.

En vackert cremegulvit tulpan som stod vid husgaveln på det gamla hus käre maken och jag levde våra första gemensamma åren i. Det gamla huset stod i sin tur i en gammal trädgård där jag grundlade ett halvhjärtat trädgårdsintresse. Jag slängde planlöst några frön här och några frön där och om det händelsevis kom upp något ur dem blev jag mer överraskad än förtjust.
I den gamla trädgården fanns det alltså bara en enda tulpan. Just den tulpanen, som fanns i mitt liv för länge sedan, levde bara en kort stund varje vår. Den utvecklades så långt att den visade sin vackra cremegulvita färg och gjorde sig redo att slå ut... 



Då kom den ondsinte haren och frukosterade på vår tulpan! Nackade den, tuggade, svalde och lämnade en spretande själk och några tulpanblad kvar. Smorde kråset på den cremegulvita!

Vi tog vårt pick och pack och flyttade från det gamla huset.
Dock var det väl inte bara den ondsinta harens fel...

Så småningom, efter några års mellanlandning i staden, hamnade vi i ett annat gammalt hus långt ut i skogen - det hus som vi fortfarande bor i. I denna från början så vanskötta trädgård frodades mitt trädgårdsintresse. När vi kom fanns bara något obestämt grönt och lurvigt runt huset. Högt gräs. Hjulspår fram till trappan. Inga rabatter.

Ingenting.

Utom en tulpan!

I något som säkert tidigare varit en rabatt, men som när vi flyttade hit bara bestod av gräs, stack en ensam men stolt tulpan upp när det blev vår. En kraftig stjälk och fina blad och längst upp en stor knopp. Knoppen började så småningom visa färg - ljuvligt cremegulvit!



Men gissa vad!

Den ondsinte haren hade på något vis tagit reda på att vi flyttat ut i skogen igen och att det fanns en tulpan även i vår nya trädgård! Haren betraktade även denna tulpan som sin. Han kastade sig över knoppen och slukade den innan den hann slå ut.
År efter år mumsade han i sig den stackars tulpanknoppen. Till slut grävde jag upp den ensamma löken och kastade den! Missunnade harskrället hans vårfrukost.

Det var många år sedan...

I höstas köpte jag lökar. Tulpanlökar. Trettio stycken. De grävdes ner i min nya rabatt i grupper om tio. Trettio stycken tulpaner är väl ingenting, tycker ni. En hel hord tycker jag. Ett tulpanhav i min tidigare tulpanlösa trädgård. Ett omåttligt överdåd! 

Men det är ju det där med den ondsinte haren...

Tulpanfärgen är ju helt i harsmak.



Gräddigt vitt och krämigt gult. 



Jag ska sätta upp snubbeltråd och försåtsminera. Gå nattvakt om det behövs.

Akta dig noga du ondsinta hare! Dessa lökar har jag själv planterat, de är mina icke dina.

Jag kommer att vakta mina tulpaner med mitt liv!


God eftermiddag önskar

Skogseva

8 kommentarer:

  1. Det är vackert med tulpaner och gott med harstek. Lycka till! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Ska ha steken i åtanke om jag får korn på en tulpanmumsare. Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  3. Vad fint du skriver. Ler :-) Jo, inte är det kul med harar i trädgården, hoppas det går bra med dina tulpaner, för det är klart att du måste ha cremegulvita tulpaner i din trädgård :-)

    SvaraRadera
  4. Fia: Tack snälla du! Jag hoppas verkligen att jag slipper sitta och vakta dem flera veckor i streck! jag lovar att rapportera när det är dags för blomningen.

    SvaraRadera
  5. Du grymma och ondskefulla värld!
    För kort tid sedan såg jag på Claus Dalbys sida några underbara tulpaner. (http://www.clausdalby.dk/2011/03/om-mindre-end-seks-uger.html) Jag kände igen dem men mindes inte varifrån. Nu vet jag. Jag vet också varför jag avhöll mig från att köpa dem: De 'andra' ondskefulla varelserna. Di små under jorden...
    Men vakta på! Dag som natt. Jag tror tulpanerna är värda det.

    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  6. Prästgårdseva:

    Mosegriser? Fy tusan! Hur kan så räliga djur ha ett så rart namn på andra sidan sundet?
    Nu hamnade jag i ett svårt depressionstillstånd - ska min nya rabatt bli helt kal? Att alla murgröneplantor där har strukit med denna vinter är nog hlet klart och nysatta guldflädern är ju svårt toppad av ovanjordiska varelser.
    Som sagt.. Jag får nog vakta om jag ska få se någon fägring i den rabatten.

    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  7. Lugn, lugn!
    Det var inte min avsikt, att göra dig mer upprörd. Mosegriserne läste jag inte om, såg bara de vackra blomstren. (Men visst var det de jag själv syftade på....) Men murgröna finns det mer av (själv tror jag, att över 100 välrotade hasselörtsplantor strukit med här) och flädern tåler nog en del toppning....

    Tröstekramar
    Eva

    SvaraRadera
  8. Prästgårdseva: Det är ju klart att om man som herr Genarp har 20 500 'Concerto' spelar det kanske inte så stor roll om mosegriserne mumsar i sig ett antal av lökarna men i en fjuttsamling tulpaner om trettio styck bör icke en enda försvinna in i munnen på en mosegris. Trettio tulpaner är kanske inte så många som jag inbillar mig.
    Jag är väldigt ledsen över murgrönan med tanke på allt vårt arbete med sticklingarna = tiden som jag stal från dig och tiden det tog för mig att stoppa alla i jorden. Jag svär - tyst för mig själv! Fast vi hade förstås en trevlig "handarbetsdag" tillsammans!

    Kramar
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!